Cision-analys: Massiv mediebevakning inför Juholts avgång

Juholts avgång har nog inte gått någon obemärkt förbi. Men hur mycket har det egentligen skrivit om honom på nätet under de senaste månaderna? Vi på Cision har gjort en analys av publiciteten kring den före detta socialdemokratiska partiledaren.

Sedan den 1 oktober har det skrivits 16 259 artiklar om Håkan Juholt i svenska medier på internet. Det är 68 procent fler artiklar än om statsminister Fredrik Reinfeldt, som omnämns i 9 677 artiklar under samma period. Publiciteten kring Håkan Juholt har eskalerat under vintern med över 3000 artiklar bara under den senaste veckan.

Spekulationer kring hans avgång har förekommit i 21 procent av artiklarna mellan den 1 oktober 2011 till och med i lördags den 21 januari 2012. I 4 procent av dessa artiklar har man diskuterat ytterligare ett steg och pratat om efterträdare.

Publiciteten kring Juholt sticker verkligen ut, i jämförelse med exempelvis den uppmärksammade vårdskandalen och Carema som ”endast” omnämnts i 4572 artiklar. En analys av Tysklands förbundskansler Angela Merkel, visar att hon, i och med eurokrisen, blivit omskriven i 4873 svenska artiklar.

Vår Sälj- och Marknadsdirektör Alexander Mason kommenterar undersökningen:

”Mediebevakning av Håkan Juholt och hans eventuella avgång har varit mycket omfattande under hela hösten och vintern, för att kulminera utanför Sveavägen 68 under förra veckan. Huruvida det har varit ett mediedrev eller inte och om det var en viktig anledning till att Juholt tvingades avgå låter jag vara osagt. Vi kan dock konstatera att han inte har varit hjälpt av publiciteten.”


Fakta om undersökningen

Analysen har genomförts med Cisions verktyg för medianalys, CisionPoint.

Totalt har 16 259 artiklar analyserats från närmare 1 300 svenska medier på internet under mätperioden 1 oktober 2011 till och med dagen för Håkan Juholts avgång lördagen den 21 januari 2012.

Läs Dagens opinions och Dagens medias artiklar om vår analys.