Cision delade ut stipendium till Berghsstudenter och Atlas Copco på Berghs examen

I samband med slututställningen Don’t just do – follow through på Berghs School of Communication tävlade examensgrupperna likt förra året om ett stipendium från Cision för slututställningens bästa nyhet. Årets vinnande nyhet handlade om ett slutprojekt som gick ut på att öka kännedomen om industriföretaget Atlas Copco och deras varumärkeslöfte Sustainable Productivity och den vinnande gruppen belönades med ett diplom och ett stipendium under Berghs examen i fredags.

Berghs examensgrupp Atlas Copco belönas med Cisions stipendium för bästa nyhet

Maria Ulfendahl, Diego Fria, Clara Lindholm, Malin Larsson, Ebba Brasch, Lina Perdius och Carl-Johan Öström i slutprojektsgruppen Atlas Copco tog emot Cisions stipendium för utställningens bästa nyhet.

Gruppens lösning för Atlas Copco var att utveckla spelet Challenge Atlas Copco som på ett underhållande och interaktivt sätt förmedlar företagets strävan efter att ständigt utvecklas och ta sitt hållbarhetsarbete till en ny nivå.

– Den vinnande gruppen har använt Cisions nyhetsportal på ett framgångsrikt sätt för att sprida sin idé och har fått bra genomslag i flera olika sociala medier. Gruppen har använt flertalet funktioner i Cisions verktyg för att utforma sitt pressmeddelande och har använt sig av både bilder och rörlig media för att ytterligare förstärka spridningen av sin nyhet, säger Alexander Mason, Sälj- och Marknadsdirektör Cision.

– Vi kämpade hårt för att få så stor spridning som möjligt på pressmeddelandet och insåg vikten av att addera rörligt material. Det är en utveckling som jag tror vi kommer få se alltmer av då det visuella innehållet blir väldigt väsentligt för att få spridning, inte minst i sociala medier, säger Lina Perdius, PR-ansvarig i projektgruppen.

–  Det har varit väldigt givande för hela projektgruppen att få en inblick i hur Cisions plattform fungerar. Att ha fått möjligheten att arbeta med ett globalt företag som Atlas Copco under slutprojektet har varit både spännande och lärorikt och vi är väldigt stolta över vårt arbete för dem, säger Ebba Brasch, PR-ansvarig i projektgruppen.

Cision har under de senaste åren samarbetat med Berghs School of Communication där eleverna som läser strategisk kommunikation och PR har använt Cisions kommunikationsverktyg CisionPoint i sin undervisning. Bedömningskriterierna för Cisions stipendium grundades på parametrar som språkhantering, användning av verktygets funktioner, delningar i sociala medier, besöksantal och länkningar. Berghs slututställning Don’t just do – follow through pågick mellan den 23 och 26 maj och handlade om långsiktighet och ställningstagande.