Därför behöver PR-proffs en mediedatabas

I fredags fick vår mediedatabas Plan en helt ny design med bättre utvecklade funktioner. Cisions mediedatabas innehåller nästan 1 miljon mediekontakter, redaktioner och uppdateras ungefär 18.000 gånger om dagen för att säkerställa att kunden alltid får aktuell information. Vi är stolta över att kunna presentera en betydligt snyggare och snabbare mediedatabas att arbeta i.

Varför är det då viktigt med en mediedatabas?

Vanligtvis använder våra kunder en kombination av push och pull i sitt PR-arbete. Dels används sökmotoroptimerade CisionWire för att synliggöra information på Google och andra sökmotorer så att målgruppen ifråga själv hittar till nyheten eller kan prenumerera på den. I mediedatabasen gör man sökningar och bygger riktade  journalistlistor  som man sedan kan skicka till samtidigt som informationen publiceras online och delas i sociala medier.

Genom att skicka på egna listor bestämmer DU vilka personer du vill nå med din pressinformation. Du kan även följa upp dina pressutskick genom statistik som visar vilken journalist som har öppnat och läst din nyhet.



Här kommer några av fördelarna som du har tillgång till i Cisions mediedatabas:

  • Nå ut till hundratusentals mediekontakter som är uppdelade per land, språk, upplaga, ämne eller inriktning för att bättre kunna identifiera och nå journalister runt om i världen.
  • Lär dig hur du ska förmedla viktig information till journalister genom att få tillgång till vilka ämne de bevakar och hur de föredrar att bli kontaktade.
  • Följ upp dina pressutskick genom statistik som visar vilken journalist som har öppnat och läst din nyhet.

Det finns många sätt att arbeta med PR-utskick och vi hjälper gärna till om du vill veta mer om vår mediedatabas eller övriga tjänster för lyckad nyhetspublicering. Passa även på att gå in på vår sida med utförliga videor på hur man kan arbeta i mediedatabasen.