Deeped Niclas Strandh: “Har man tonårsbarn tenderar det att vara enklare att prata via Kik eller Snapchat”

Bland de toppnominerade till årets Cision PR Influencer Award hittar vi en person som kan kalla sig expert på sociala medier, nämligen Deeped Niclas Strandh. Förra året placerade han sig på plats tre i vår mätning och år 2011 på plats två. I år har han återigen chansen att ta hem vårt PR-pris på Spinngalan. Till vardags är Deeped creative planner och digital strateg på United Power men driver också det egna företaget Deepedition DigitalPR. Han är även en väl anlitad föreläsare inom två ämnen han har stor passion för: sociala medier och digitala trender.

Namn: Deeped Niclas Strand
Byrå:
United Power
Twitter: Deeped
Blogg:
Deepedition DigitalPR

Vilka sociala medier är du mest aktiv i och varför?
Sociala medier är både mitt jobb men också väldigt mycket av min sociala värld så jag är aktiv framför allt på de platser där konversation är det centrala. Facebook är mitt personliga vardagsrum och där Messenger blivit en viktig bit i både privat och jobb-kommunikation. Twitter är lite mitt fikarum eller middagsbord där saker i omvärlden diskuteras och disputeras. Linkedin använder jag mer och mer – för att hålla koll på det lite mer businessaktiga. Instagram är mitt kanske mest privata rum – där jag berättar om vardagen men också pratar med andra. Sen har vi fått så att säga indirekta sociala nätverk: för mig är mitt team i Jawbone UP en viktig kanal för samtal. Sen använder jag många andra ofta flera gånger i veckan – har man tonårsbarn tenderar det att vara enklare att prata via Kik eller Snapchat osv.

Hur jobbar du med digital PR för att bygga ditt eget varumärke?
Närvaron. Jag märker direkt när jag inte har tid att vara så aktiv som jag vill vara att det snabbt tappar i genomslag och engagemang. Jag försöker helt enkelt jobba så strukturerat som möjligt med att ge vidare av kunskap och intressant information om de ämnen som ligger mig varmt om hjärtat och som är mitt jobb. Jag älskar att läsa bra curaterat innehåll och försöker helt enkelt att jobba mycket med det. Sedan två år har jag och Sarah Larsson Bernhardt arbetat med vårt koncept #Socialbydefault och därmed börjat bygga ett nytt gemensamt varumärke runt kunskap och kompetens inom att bygga varumärken i en digital ekosfär.

Vad gör du mer respektive mindre av idag än för 2 år sedan när det kommer till onlinekommunikation?
Mer Instagram, mindre bloggande. Men det handlar mer om tid då min arbetssituation är lite annorlunda. Samtidigt är det väldigt mycket i skov åtminstone för mig personligen. Antagligen skriver jag bättre bloggposter nu än när jag bloggade väldigt ofta.

Vilken är den viktigaste trenden inom onlinekommunikation just nu?
Trenden är att de olika kanalerna blir än mer positionerade. Varje kanal blir mer och mer renodlad i både funktion och inte minst hur och när målgrupper använder dem. Vi blandar numera inte så gärna jobb och fritid – utan separerar det mycket. Samtidigt ser vi hur sociala medier mognat – och därmed börjar bli något som vi verkligen kan arbeta med, konvertera kunder inom. Sen landar snart content marketing i mer än ett abstrakt buzzword. Innehåll är det som är viktigt – och det är inte lätt att skapa innehåll som verkligen ger effekt.

Vem tror du vinner årets Cision PR Influencer Award 2014?
Jag tror att Per Schlingmann gör det. Men tycker att både Brit Stakston och Jerry Silfwer borde vinna utifrån att de varit med väldigt länge och har oerhört hög kunskap om att jobba med digital pr.

Vill du läsa fler intervjuer med Deeped?
Här hittar du intervjun från 2013.

Här kan du läsa mer om Cision PR Influencer Award och de nominerade till årets pris.