Fredrik Pallin: “Basen i mitt eget PR-arbete är min blogg”

Fredrik Pallin är en av de nominerade till Cision PR Influencer Award 2014. Han har arbetat med PR och digitala medier sedan mitten av 90-talet och har ett förflutet på bland annat Rikta Kommunikation, Mahir PR och Springtime. Idag driver Fredrik det egna bolaget Pallinovativ AB där han är föreläsare, rådgivare och projektledare inom PR och digital kommunikation.

Namn: Fredrik Pallin
Byrå: Pallinovativ AB
Twitter: @pallin
Instagram: fpallin
Blogg: pallin.net

Vilka sociala medier är du mest aktiv i och varför?
Eftersom hela familjen har flyttat från Stockholm till södra Sverige (Sölvesborg) och jag jobbar på distans, mycket mot Stockholm, har sociala medier blivit allt viktigare för att hålla liv i nätverk. Twitter använder jag för omvärldsbevakning och arbetsrelaterade kontakter. Facebook använder jag privat mot vänner och familj. Instagram någonstans mitt emellan jobb och privat.

Hur jobbar du med digital PR för att bygga ditt eget varumärke?
Basen i mitt eget PR-arbete är min blogg. Den använder jag för att bjuda på kunskap, bygga en bas av följare och inspirera. Den leder faktiskt till en hel del uppdrag och värdefulla kontakter. Innehållet i bloggen använder jag även mot mina följare på Twitter, Facebook och LinkedIn.

Vad gör du mer respektive mindre av idag än för 2 år sedan när det kommer till onlinekommunikation?
För min del har Instagram och bloggandet ökat jämfört med två år sedan. Facebook går i vågor. Twitter använder jag ungefär lika mycket då som nu.

Vilken är den viktigaste trenden inom onlinekommunikation just nu?
Bland de kunder jag jobbar med och de företag jag träffar är den viktigaste trenden just nu paradigmskiftet mellan traditionell media till influencers i sociala medier. Ska vi jobba med aktiviteter som genererar press, eller ska vi styra om till mer aktiviteter som skapar engagemang i sociala medier? Den stora trenden är att våga definiera sin arena och anpassa kommunikationen därefter.

Vem tror du vinner årets Cision PR Influencer Award 2014?
Det måste bli Jerry Silfwer – det finns ingen i branschen som kan mekaniken kring kommunikation i sociala medier så bra som han. Han bjuder dessutom generöst på sin kunskap och driver därmed branschen framåt.

Här kan du läsa mer om Cision PR Influencer Award och de nominerade till årets pris.