Fredrik Wass: “Den ökade konsumentmakten gör det lätt att starta digitala folkrörelser”

Bland de nominerade till Cision PR Influencer Award 2014 hittar vi den digitala strategen Fredrik Wass. Det är första gången Fredrik nomineras till vårt pris, men vi är inte förvånade att han klättrar till topp fem direkt. Fredrik står bakom den omåttligt populära bloggen Bisonblog där han i tio år har skrivit om trender online, medielandskapet, människor och politik. Till vardags arbetar Fredrik som senior rådgivare på Intellecta Corporate. Han har ett förflutet som bland annat tv-fotograf, informatör och webbredaktör, och har även varit med i utlandsstyrkan i Afghanistan där han arbetade med kommunikation riktad till den afghanska befolkningen. Grattis till nomineringen!

Namn: Fredrik Wass
Byrå:
Intellecta Corporate
Twitter: Bisonblog
Instagram:
Bisonblog
Blogg:
Bisonblog

Vilka sociala medier är du mest aktiv i och varför?
Facebook, Twitter och Instagram. Facebook är både mitt privata och professionella nätverk och både i egna flödet och i grupper sker många längre intressanta diskussioner. På Facebook sprider jag även mycket av det innehåll jag själv skapar och får reaktioner på det. Twitter använder jag för realtidsuppdateringar, nyheter och snackisar. Instagram för tittskåpskänslan – att både dela och vara en del av människors liv, både vänner, branschfolk och kändisar.

Hur jobbar du med digital PR för att bygga ditt eget varumärke?
Jag har bloggat om kommunikation och internet i över 10 år och skrivit tusentals inlägg och artiklar i ämnet. Inläggen tillsammans med tweets och statusuppdateringar är mitt främsta sätt att skapa synlighet och även bygga relationer med andra i branschen. Oavsett om jag bloggar på bisonblog.se, på resume.se eller på vår byråblogg handlar det om att skapa värde och dela med sig till de som följer mig. Delvis är min filosofi att låta mitt eget flöde följa med dit jag är. Jobbar jag utomlands så handlar bloggen om det, börjar jag på ett nytt jobb så fokuserar jag på det. Det handlar också om att vara konsekvent och uthållig. Jag skulle aldrig säga med dramatisk röst att jag ”har slutat blogga eller twittra”, snarare skulle jag i så fall ta en paus och sen uppdatera när jag känner för det. Ett flöde har ingen början eller slut, och i grund och botten har det alltid handlat om vad jag är nyfiken på, inte vad jag tror bygger mitt varumärke. Genuint intresse lyser igenom.

Vad gör du mer respektive mindre av idag än för 2 år sedan när det kommer till onlinekommunikation?
Jag twittrar mindre och bloggar mer. Men det har kanske mer att göra med min nystartade blogg hos Resumé och min Blogg100-utmaning som genomförts i tre års tid. Jag använder även mer rörlig bild i kommunikationen idag jämfört med tidigare. Jag har delvis tröttnat på tonläget i Twitter-diskussioner. Nu blir det mer nyhetsbevakning och enstaka tweets, snarare än att ge sig in i enormt långa diskussioner där det sällan slutar med att någon ändrar sig i sakfrågan. Det finns förstås ett mått av positionering i det hela. Ibland är det viktigare att visa dina egna följare var du står än att nödvändigtvis övertyga din motståndare i en diskussion. Det tycker jag märks i hur folk diskuterar.

Vilken är den viktigaste trenden inom onlinekommunikation just nu?
Att skapa innehåll som är värt att dela och som stärker relationen mellan avsändaren och målgruppen. Ett stort fenomen är också den ökade konsumentmakten som gör det lätt att starta digitala folkrörelser och samla sig bakom hashtags och olika typer av kampanjer. Visst finns det fortfarande en plats för rena reklambudskap och vanlig annonsering, men personligt eller redaktionellt innehåll är ett väldigt starkt sätt att få följare, eller kunder, eller fans, eller prenumeranter.

Vem tror du vinner årets Cision PR Influencer Award 2014?
Jag var övertygad om Per Schlingmann, men nu när han är ute ur leken tror jag på mig själv.

Här kan du läsa mer om Cision PR Influencer Award och de nominerade till årets pris.

Foto: Erika Gerdemark