Frukostmöten under 2016 med Kntnt och Cision

Nytt för 2016 är att Cision har inlett ett samarbete med Kntnts frukostmöten i Göteborg. Vi kommer under året att bjuda in inspirerande och aktuella gäster som håller en kort föreläsning under Kntnts frukostmöten.

Den 25 januari drog den första frukosten igång, och vi var på plats för att lyssna på sociala media professorn Niklas Myhr och sociala media experten Frida Boisen, som båda är heta namn inom social content marketing och sociala medie-strategier.

Här kommer några highlights som vi tog med oss från de båda talarna:

Niklas Myhr talade om hur sociala medier egentligen hänger ihop med content marketing. Niklas pratade bland annat om 6 nycklar till social content marketing vilket vi fastnade för:

  • Sociala medier vs. Content marketing
  • Lyssna: innehållsidéer via sociala medier – Sök värdeskapande innehåll eller jakten på dylikt. Lyssna vart presumtiva kunder får svar på sina frågor, vilka är frågorna de ställer, vem svarar och vilken närvaro har du själv?
  • Nätverka: lead generation med social content – Går ditt innehåll att hitta? Är det relevant, aktuellt, originellt och intressant? Folk måste vilja sprida det vidare.
  • Engagera: content dissemination och viralt innehåll – Hur kan du engagera dig med kunderna? Vad är det som får folk att dela?
  • Skapa: Användargenererat innehåll
  • Content analytics och sociala medier

Frida Boisen berättade om strategierna bakom framgång i sociala medier, och betonade hur betydelsefullt det är att människor blir berörda. Vi vill känna oss levande! Fridas nycklar till viral puls bygger på våra känslor, och vilken effekt och kraft dessa har på oss och i våra sociala medier.

  • Ilska: Effekten av ilska är stark eftersom vi gärna vill att människor runt omkring oss ska få reda på om vi är arga. Det digitala engagemanget ökar därför när vi känner ilska.
  • Glädje: Humorn har en enorm kraft och skapar engagemang på sociala medier. Det skrivna order kommer att minska i betydelse eftersom vi älskar berättande, och det kommer alltså bli viktigare att få oss att skratta genom roliga bilder eller videos.
  • Värme: Vardagshjältar berör oss långt in i hjärtat. Att uppmärksamma hjältesagor fångar allas hjärtan och rör sig lätt över landsgränserna.
  • Rädsla: När vi skriver om det som människor är rädda för, berör det oss otroligt mycket och det delas gärna vidare. Våga dela med dig av dina rädslor.

I höstas när Frida släppte sin bok “Digital Succé” gästade hon Cisions podd Passion för Kommunikation. Vill du få fler tips på hur du lyckas i sociala medier – Lyssna på avsnittet här!

Om du vill höra mer om Niklas och Fridas föredrag från frukosten, håll utkick på Kntnts hemsida där ni snart kan ta del av föredragen.

 

Tips: Om du är i härliga Göteborg under våren, boka upp följande datum redan nu i kalendern för våra andra frukostmöten med Kntnt:

  • 23 februari
  • 22 mars
  • 19 april
  • 12 maj

Mer information hittar du här

Hoppas vi ses i Göteborg!