Hampus Brynolf: “De som verkligen förstår och kan tolka sin data har ett enormt försprång”

Hampus Brynolf är en av de toppnominerade till Cision PR Influencer Award som delas ut på årets Spinngala den 20 november. Till vardags hittar man Hampus på Intellecta Corporate där han arbetar som digital strategichef. Han syns även på Twitter och den egna bloggen där det är media, politik och data som gäller. Hampus har ett förflutet inom politiken och har bland annat jobbat med digital PR för Socialdemokraterna under valrörelsen år 2010 och varit redaktör på Makthavare.se. Han är även initiativtagare och skapare av den uppmärksammade mätningen Twittercensus, som årligen kartlägger aktiviteten på Twitter i Sverige och de nordiska grannländerna. Stort grattis till nomineringen Hampus!

Namn: Hampus Brynolf
Byrå: Intellecta Corporate
Twitter: hampusbrynolf
Instagram:
hampusbrynolf
Blogg:
Hampus Brynolf

Vilka sociala medier är du mest aktiv i och varför?
Twitter helt klart. Jag är professionellt och privat särskilt intresserad av just den kanalen. Där samlas de personer och områden jag är mest intresserad: politik, teknik och journalistik.

Hur jobbar du med digital PR för att bygga ditt eget varumärke?
Att jag har en bakgrund inom politiken och gör egna storskaliga undersökningar gör att jag har något eget och unikt att komma med. Lite slarvigt uttryckt är jag inte bara en “tyckare”, jag har ofta solid data bakom mina påståenden. Det sätter mig i en tacksam position som expert. Så svaret på frågan är egentligen att jag ser till att samla och analysera stora datamängder, och det ger mig spridning och inflytande.

Vad gör du mer respektive mindre av idag än för 2 år sedan när det kommer till onlinekommunikation?
Jag facebookar mindre. Jag twittrar lika mycket. Bloggande går i vågor, och just nu är jag i en dipp.

Vilken är den viktigaste trenden inom onlinekommunikation just nu?
Mätbarhet. Digital kommunikation ger oss verktyg att följa upp och mäta med en upplösning vi tidigare bara kunde drömma om. Samtidigt är måtten inte sällan grova, misstolkas och missbrukas. Området behöver utvecklas, charlataner ifrågasättas, mediesäljare avslöjas. Istället riskerar vi att kastas tillbaks till en era av godtycke och magkänsla.

Men omvänt – de som verkligen förstår och kan tolka sin data har ett enormt försprång, oavsett om det handlar om e-handel, redaktionellt innehåll eller digital produktutveckling.

Vem tror du vinner årets Cision PR Influencer Award 2014?
Per Schlingmann.

Vill du läsa fler intervjuer med Hampus Brynolf?
Här hittar du intervjun från 2013.

Här kan du läsa mer om Cision PR Influencer Award och de nominerade till årets pris.