Här är 2017 års fem mest inflytelserika PR-konsulter

De fem finalisterna till att vinna årets pris i Cision PR Influencer Award, utmärkelsen som går till den person inom PR och kommunikation som under året haft störst inflytande i digitala medier, är nu presenterade. Antal följare är inte allt och därför har vi i år riktat fokus på vilket engagemang man skapar, dels digitalt i sociala kanaler men även digilogt där digital närvaro mynnar ut i analoga aktiviteter så som talartillfällen.

Topp fem nominerade till Cision PR Influencer Award 2017 (utan inbördes ordning) är:

  • Jerry Silfwer
  • Brit Stakston
  • Viktor Frisk
  • Julia Mjörnstedt Karlsten
  • Deeped Niclas Strandh

För att kunna nomineras till Cision PR Influencer Award krävs att man jobbar på eller är knuten till en byrå som arbetar med PR.  Varje år utvecklas uträkningen för att mätningen ska hållas relevant och aktuell. Nytt för i år är bland annat hur väl de nominerade lyckas omvandla sin digitala närvaro till analoga aktiviteter.

Nomineringarna tas fram med hjälp av Cisions egen rankningsmetod över inflytande i digitala kanaler och sociala medier. Arbetet med att utse de nominerade börjar tidigt under hösten genom att Cisions researchteam tar fram en lista över inflytelserika personer inom PR och kommunikation. De utgår då ifrån en mängd parametrar så som antal följare i sociala medier till spridning av innehåll och webbartiklar. Varje parameter viktas sedan noggrant och möjliggör en sortering för att få fram de personer som under året haft störst inflytande.

Placeringarna för topp 5 och vinnaren utses på Spinngalan den 23 november. Vem tror du kommer vinna? Twittra gärna till oss på #CPRIA .

I fjol gick utmärkelsen Cision PR Influencer Award till Jerry Silfwer. Tidigare vinnare är Deeped NiclasStrandh, Fredrik Wass, Lina Thomsgård, Brit Stakston och Paul Ronge. Detta är sjunde året som Cision delar ut priset Cision PR Influencer Award och det sjunde året Cision är huvudsponsor till PR-galan Spinn.