Hur komponerar man en intressant ämnesrad, Marcus Hjelmstierna?

Ämnesraden är avgörande för allt innehåll som distribueras via mejl. Marcus Hjelmstierna, kundansvarig på e-postmarketingföretaget Apsis, vet hur den ska se ut för att mottagaren ska vilja klicka.

– Grundregeln har visat sig vara att köra på det som du minst tror på. När man undersökt vilka typer av fraser som lockar människor till läsning via mejl är det inte de informativa raderna som väckt uppmärksamhet. Vilket många företag verkar tro. De som jobbar med en säljande eller komisk ämnesrad för utskick får mer läsning, säger Marcus Hjelmstierna.

Han förklarar att det egentligen mest handlar om att skriva något oväntat. De som arbetar med press och marknadsföring har en ovana att vara för deskriptiva. Det går snabbt för mottagarna att känna igen ett nyhetsbrev. Är veckans ämnesrad den förra lik, döms även innehållet därefter.

– De flesta tror att det fungerar att skriva till exempel “Nyhetsbrev vecka 18 från X”. Det är viktigt att istället försöka variera sig och skapa någon typ av förvåning eller ett överraskningsmoment. Något som sticker ut i mottagarens inkorg.

Marcus Hjelmstierna förklarar att all marknadsföring via e-post kräver den här typen av ämnesrader för att ha en chans att ge effekt. Dagens konsumenter blir bemötta med sådana mängder information att det krävs något häpnadsväckande för att få de att haja till. Det gäller att lära känna sin målgrupp för att veta vad som intresserar och får den att stanna upp.

Ser du något problem med den utvecklingen?
– Ja, det kanske inte är alla marknadsförare som har förmåga, lust eller tid att skapa nya fraser hela tiden. Många finner det komfortabelt att ha en och samma för alla utskick. Det betyder att det kanske inte blir det företaget med den bästa redaktionella produkten som får mest läsning.

SAMMANFATTNINGSVIS
1. Lär känna målgruppen
2. Våga sticka ut
3. Variation är nyckeln

Text och bild: Rolf van den Brink, ansvarig utgivare och chefredaktör, Beaconomist. Originalet publicerat i Beaconomist 19:2015.

Den här artikeln är framtagen i samarbete med affärstidningen Beaconomist, som riktar sig till moderna digitala publicister. Beaconomist är en prenumererad betaltjänst, men varje vecka hittar du genom samarbetet med oss på Cision ett urval artiklar publicerade i Beaconomist här på bloggen. Artiklarna finns även med i vårt nyhetsbrev PR Update, som kommer ut en gång i månaden. Inte prenumerant på PR Update än? Anmäl dig här. Intresserad av att veta mer och prenumerera på Beaconomist? Hör av dig till Rolf van den Brink, ansvarig utgivare och chefredaktör på rolf@beaconomist.net eller 0708 – 20 82 94.