Ida Nilsson – En av topp fem i Cision PR Influencer Award 2012

Ida Nilsson är en av topp fem placerade  i Cision PR Influence Award 2012. Det är ett pris som delas ut till den PR-konsult som har haft störst digitalt inflytande under senaste året. Mätningen bygger på Cisions egen rankingmetod och tar hänsyn till parametrar så som sociala medier, bloggande och mediesynlighet. Vinnaren presenteras på SPINN-galan den 15 november.

 

Namn: Ida Nilsson
Ålder: 29 år
Yrke: Pr-konsult på Valentin & Byhr
Twitter: @idanilsson
Blogg: www.gillakommunikation.com

 

Ida började sin karriär på JC AB. Efter två år där tog hon steget och blev konsult på en integrerad kommunikationsbyrå. ”Jag fann snabbt min plats på PR-sidan och började utforska sociala medier som verktyg för kommunikation” säger Ida. ”Därefter har jag arbetat på andra byråer inriktad på det som fascinerar mig mest – PR online och sociala medier.”

När Ida inte jobbar tar hennes två hundar upp mest tid. ”Är vi inte ute och jagar så är vi på tävlingsbanan eller har hundkurser på brukshundsklubben. Jag älskar kontrasten att få byta stan och asfalt mot naturen med grova kängor och lera upp till knäna. ”

Vilka sociala medier är du aktiv i och hur arbetar du med respektive?
Jag är aktiv i de flesta sociala kanaler just för att jag fascineras av människor, relationer och kommunikation. I sociala medier kan du följa hur många samtal som helst, hela tiden. Facebook, Twitter, Linkedin och min blogg är de kanaler som jag är mest aktiv i just nu.

Vad gör du mer respektive mindre av idag än för 2 år sedan när det kommer till online
kommunikation?
Det har hänt mycket i den digitala världen på två år. ROI i sociala medier har fått en större betydelse.  Fler företag har också gått in på arenan vilket gör att det är svårare att nå igenom bruset och det krävs mer kreativitet av oss som jobbar med det. Mediesamhället är mer svårnavigerat idag än för två år sen.

Hur tror du att vi kommer kommunicera om 10 år?
För tio år sedan var allt det vi gör idag science fiction. Så att spekulera i vad vi gör om ytterligare tio år känns nästan omöjligt. I sociala medier går allt så snabbt att vi inte ens vet vad som händer imorgon.

Men om jag ska gissa så används inte sociala medier, online och offline som begrepp längre, eftersom internet och digitala medier kommer att vara så integrerat i allting. Allt vi gör kommer att vara socialt, uppkopplat och förenat till en helhet. Kanske direkt från tanke till tweet… Google glasses är ett bra ett exempel på vart vi är på väg.

Vem tror du vinner årets Cision PR influence Award 2012?
Det finns flera värdiga vinnare, men jag gissar på Jerry Silwer.