Jerry Silfwer – En av topp fem i Cision PR Influencer Award 2012

Jerry Silfwer är en av topp fem placerade  i Cision PR Influence Award 2012. Det är ett pris som delas ut till den PR-konsult som har haft störst digitalt inflytande under senaste året. Mätningen bygger på Cisions egen rankingmetod och tar hänsyn till parametrar så som sociala medier, bloggande och mediesynlighet. Vinnaren presenteras på SPINN galan den 15 november.

Namn: Jerry “Doktor Spinn” Silfwer
Ålder: 33 (född 1979)
Yrke: COO på Whispr Group
Twitter: @doktorspinn, @jerrysilfwer, @profsweden
Blogg: www.doktorspinn.com, www.internetzzo.se

Jerry fick sitt första jobb 2005 på nystartade Spotlight PR tillsammans med Johan Wetterqvist, Axel Lagerbielke och Anna Lejestrand. Johan kom från Text100 där han var Nordenchef och Axel från Bite där han var vd. Tillsammans rekryterade de över Anna som de båda jobbat med tidigare och så Jerry som junior direkt från skolan. Den här tiden beskriver Jerry som extremt lärorik. Han är utbildad inom PR och lingvistik och har jobbat med påverkan i olika former sedan dess. ”Jag blev digitalkonsult på heltid efter ungefär ett år på Springtime och det digitala är fortsatt min passion” säger Jerry.

Utanför arbetet är läsande och skrivande en stor hobby. ”Jag är utåtriktad i jobbet, men jag tillhör den fjärdedel av befolkningen som har en introvert grundpersonlighet, så jag behöver ta mig en hel del tid för att fundera och sätta saker i sammanhang. Jag är också mycket intresserad av fysik och biologi.”

Vilka sociala medier är du aktiv i och hur arbetar du med respektive?
För kunders räkning är det ofta centrerat kring en aktiveringshub som ofta är den egna sajten, men det kan även vara en epostlista eller en mobilapplikation eller liknande. Huvudsaken är att det är en ägd mediekanal med hög grad av kontrollerbarhet.

För att skapa trovärdighet och intresse så jobbar jag mycket med inflytelserika ”social media naturals” som ofta är bloggare, men det kan även vara twittrare, instagrammare eller pinnare med hundratusentals följare. Förstavågen rampar jag upp med aktiveringshuben och jobbar sedan med smarta strategier för att på bästa sätt ta tillvara på engagemanget så att värdet för organisationen blir bestående.

För egen del så är mina favoritnätverk bloggen Doktor Spinn, Instagram och Pinterest. Jag är också svag för potentialen i det ganska anonyma nätverket NING.com där jag över tid byggt upp PRofSweden.com, ett branschforum som syftar till att fungera som en obunden mötesplats för PR-branschen. Sedan gillar jag även epost. Epost är inte särskilt sexigt, men om du arbetar med någon form av ehandel så finns det få sociala kanaler som kan tävla med just epost vad gäller avslut.

Vad gör du mer respektive mindre av idag än för 2 år sedan när det kommer till online kommunikation?
Idag är det betydligt mer fokus på komplex projektledning. Massor av simultana kanaler, månghuvdad tvåvägskommunikation, samordning mellan olika avdelningar och en sjuhelsikes massa innehåll som behöver landa rätt i tid, rätt i plats och rätt i publik.

Mindre är fokuset på Facebook som enda “sociala” kanal för företagen. EdgeRank är inte särskilt förlåtande och den kreativa höjden i applikationerna lämnar en del övrigt att önska. Och Facebooks mobila integration för företag är helt enkelt inte där den borde vara ännu. Fler strategier fokuseras på samordning och “många bäckar små” istället för “alla ägg i en korg”.

Hur tror du att vi kommer kommunicera om 10 år?
Jag tror att det ligger i människans natur att vilja kommunicera ofta och mycket. Jag tror också att världen blir en bättre plats ju fler som har en röst och ju friare kommunikationen flyter mellan människor. På resan mot en värld där vi alla kan kommunicera med varandra över språkklyftor, ekonomiska klyftor, politiska klyftor och kunskapsklyftor kommer det digitala att vara helt avgörande.

Som med alla framtidsförutsägelser så tenderar verkligheten att ta lite längre tid på sig än förväntat, men jag tror och hoppas att 2022 är ett år då alla har fri och ocensurerad tillgång till internet och att detta finns upptaget som en självklarhet i FN:s deklaration över de mänskliga rättigheterna. Tänk en värld där all utbildning finns tillgänglig bara ett knapptryck bort, där alla kan starta internationella företag och där alla kan mobilisera sig mot orättvisor.

Vem tror du vinner årets Cision PR Influence Award 2012?
Fjolårsvinnaren Paul Ronge är stark med all sin erfarenhet och många spännande namn i startfältet, men jag hoppas att detta kanske kan vara mitt år!