Karin Eriksson: “Jag tror att det kommer skapas nya sociala nätverk som en motreaktion till Facebook”

Bland våra nominerade till utmärkelsen Cision PR Influencer Award hittar vi sociala medier-experten Karin Eriksson. Hon är grundare till sociala medier-byrån Social FTW och har tidigare jobbat som Social Media Manager på bland annat Scandic Hotels AB och Svanen Miljömärkning Sverige AB.

Namn: Karin Eriksson
Byrå:
Social FTW
Blogg: Social FTW
Twitter: karinkomet
Instagram: karinkomet

Vilka sociala medier är du mest aktiv i och varför?
De kanalerna som ligger mig varmast om hjärtat är Facebook, LinkedIn, Instagram och Twitter. Jag använder dem på olika sätt: Twitter är en temperaturmätare för att se vad som är snackisen just nu och snappa upp nyheter. Instagram kollar jag varje kväll innan jag somnar för att titta på vackra bilder. Facebook är för att se vad mina vänner har för sig och LinkedIn för att se vad mina gamla kollegor har för sig. Men egentligen handlar det om att skapa relation på ett personligt och äkta sätt för att få den effekt man vill ha.

Hur jobbar du med digital PR för att bygga ditt eget varumärke?
För ett par år sedan blev jag introducerad för Twitter och då föll alla pusselbitar på plats. “Det är ju det här jag ska arbeta med!”. Det är genom Twitter som jag har byggt upp mitt personliga varumärke och lärt känna nya, fantastiska och smarta personer. Det är en ynnest att jag får arbeta med sociala medier och driva min egen byrå – Social FTW. På en tidigare arbetsplats, innan sociala medier fanns, blev jag kallad den “översociala jäveln” så det är därför sociala medier är perfekt för mig 🙂

karin-e

Karin Eriksson, nominerad till Cision PR Influencer Award 2014

Vad gör du mer respektive mindre av idag än för 2 år sedan när det kommer till onlinekommunikation?
Förr twittrade jag mer än vad jag gör idag. Tyvärr är det något som jag inte hinner med lika mycket längre men det är något som jag vill ändra på. Eftersom jag har byggt upp relationer med mina followers vill jag ge både tid och engagemang tillbaka. Vissa ser followers som stalkers, jag ser det som att jag har en massa vänner i fickan.

Vilken är den viktigaste trenden inom onlinekommunikation just nu?
Jag skulle sätta en pinne på det nya sociala nätverket Tsu. Det är som Facebook fast du får betalt för hur mycket engagemang du får på dina inlägg. En spännande plattform som lanserades nyligen, den 14 oktober.

Det finns en frustration över att Facebook tjänar pengar på att använda dig som privatperson i annonser och åka snålskjuts på ditt engagemang. Därför tror jag att det kommer skapas nya sociala nätverk som en motreaktion till Facebook. Samtidigt kommer det att bli svårt att konkurrera med Facebook men jag tror att det här är ett spännande alternativ.

Vem tror du vinner årets Cision PR Influencer Award 2014?
Oj, vad svårt! Det är så många duktiga personer som är nominerade och vissa har varit nominerade flera gånger. Jag vågar inte gissa vem som ska vinna. Däremot är det en ära att få hamna på den här listan. Tusen tack!

Här kan du läsa mer om Cision PR Influencer Award och de nominerade till årets pris.