Lär känna dina Twitterföljare med Social Demographics

Vilken typ av personer når en twittrare genom sina inlägg? Är det män eller kvinnor, yngre eller äldre, konsumenter eller företag? Det och mycket mer kan du se med Social Demographics – en helt ny typ av data som vi nu visar för kontakterna i vår mediedatabas!

På kontaktkorten i vår mediedatabas Plan listar vi kontaktinformation, så som e-post, telefonnummer, adress, profiler i sociala medier, vilka ämnen personen bevakar och mycket annat. Nu utökar vi informationen på kontaktkorten till att även visa Social Demographics, vilket är kopplat till kontakter med ett twitterkonto. Med denna data kan du se vilka kontakter personen har i sitt nätverk, utifrån kön, ålder, inkomst och ”Social Pull”, som visar en kontakts räckvidd i sociala medier. Detta kan du använda för att ta reda på vilka ditt budskap i slutändan når ut till.

För att förklara Social Pull mer ingående så är det ett värde som visar kvaliteten och storleken av en kontakts ”sociala publik”, jämfört med en genomsnittlig Twitteranvändare. Värdet tar hänsyn till bland annat deltagande på Twitter, mängd skapat innehåll och räckvick i kontaktens nätverk. Både kontaktens egna följare och i sin tur deras följare och kontakter tas med i bedömningen.

Social Demographics är tillgängligt för dig som arbetar i www.cisionpoint.com. Datan finns inte tillgänglig för alla kontakter, utan till en början har vi lagt till det till våra topp 50 000 kontakter med kravet att de har en twitter-profil. Social Demographics finns idag bara för enskilda kontakter och inte för medier.

Vill du veta mer om Cisions mediedatabas?
På vår hemsida kan du läsa mer. Kontakta oss gärna för mer information!