Lena Leigert: “Det märks att många fokuserar på innehåll just nu”

Bland årets nominerade till Cision PR Influencer Award hittar vi Lena Leigert, en av Sveriges mest anlitade föreläsare inom sociala medier. Hon har arbetat med marknadsföring och kommunikation i snart 20 år och var med och grundade byrån Kreafon år 2001. Idag arbetar hon som strateg och rådgivare på uppdrag av både företag och offentliga verksamheter.

Namn: Lena Leigert
Byrå:
Kreafon
Twitter: LenaLeigert
Instagram: Lenaleigert
Blogg: Kreafonbloggen

Vilka sociala medier är du mest aktiv i och varför?
Twitter. Av flera anledningar. Gillar att lyssna och ta del av nyheter. Men också nätverkandet och samtalen. Jag har fått många värdefulla tips och kontakter via Twitter genom åren!

Lena Leigert, Nominerad till Cision PR Influencer Award 2014

Lena Leigert, Nominerad till Cision PR Influencer Award 2014

Hur jobbar du med digital PR för att bygga ditt eget varumärke?
I första hand fokuserar jag inte på mitt eget varumärke, det är en följd av allt annat. Jag tycker det är viktigt att jag som frontfigur för Kreafon föregår med gott exempel. Vi arbetar bland annat med att hjälpa våra uppdragsgivare att bli bättre på sociala medier. För att kunna göra det på ett trovärdigt sätt måste vi vara aktiva själva, som jag ser det. “Att leva som vi lär” har varit oerhört viktigt ända sedan 2007-2008 när vi började arbeta med sociala medier, och det var därför jag startade Kreafonbloggen så tidigt.

Vad gör du mer respektive mindre av idag än för 2 år sedan när det kommer till online-kommunikation?
Jag lägger nog mindre tid på att läsa bloggar, med undantag för bloggläsande som ingår i vissa uppdrag. Jag är på LinkedIn och Instagrammar mer. Provar nya appar och tjänster som dyker upp. Och så är jag mer medveten om på vad och varför jag lägger min tid, tror jag. I uppdragen går det äntligen att arbeta kommunikationsstrategiskt på riktigt, nu när de flesta företag blivit varma i kläderna. Inte riktigt lika kanalfokuserat som för ett par år sedan.

Vilken är den viktigaste trenden inom onlinekommunikation just nu?
Det är mycket som är intressant inom olika områden och av olika anledningar. Det märks att många fokuserar på innehåll just nu och inom det området ser jag stora utvecklingsmöjligheter för de flesta företag och organisationer. Mycket kan bli bättre! Nu i höst kommer min nästa bok om just detta, “Innehållsstrategi för sociala medier”.

Vem tror du vinner årets Cision PR Influencer Award 2014?
Ja du… det beror på hur, vad och varför ni mäter, så jag vågar mig inte på en gissning 🙂

Här kan du läsa mer om Cision PR Influencer Award och de nominerade till årets pris.