Maja Siösteen: “Guldägget breddar sig kontinuerligt och fler vill vara med och tävla”

Guldägget är kommunikationstävlingen vars syfte är att ”höja den kreativa standarden och därmed föra svensk kommunikation framåt”. Den 20 april organiseras Guldäggsgalan för 55:e gången och Guldägg i 15 kategorier ska delas ut till de bästa kommunikationsinsatserna under året. Vi ställde några frågor till Maja Siösteen, som projektleder Guldägget på Sveriges Kommunikationsbyråer.Maja Siösteen

Hej Maja, nu närmar sig Guldäggsgalan med stormsteg! Hur känns det såhär inför den stora dagen den 20 april?
– Det känns jättebra och väldigt kontrollerat. Vi har ett rutinerat team internt vilket gör att stressnivån som kan infinna sig denna tid är under kontroll, i alla fall än så länge…

Förra årets Guldäggskampanj fokuserade på vem som får synas i svensk reklam. Årets tema är ”Vad är skillnaden?”. Hur har ni tänkt kring temat?
– Vi brukar särskilja dessa två projekt. Kampanjen är en aktivitet och Galan är en annan. Vi låter självklart eventbyrån ta del av kampanjen och avgöra om något från kampanjen ska in på själva eventet. I år har vi inte tagit in kampanjen i galan utan har satsat på ett tema vi tror känns både nytt och passande för Guldäggsgalan men ändå med en liten flirt till årets kampanj.

2015 var Guldägget bredare än någonsin, då mer än 20 % av de inskickade bidragen kom från byråer som aldrig tidigare varit med i tävlingen. Hur ser det ut i år?
– I fjol satsade vi extra mycket på just detta där vi dessutom hade ett erbjudande att de som inte tidigare tävlat i Guldägget fick tävla gratis, det gjorde att vi såg väldigt många nya tävlande och en större breddning. I år har vi inte haft samma erbjudande men vi ser en stor breddning generellt sett de senaste åren och många av de som tävlade för första gången i fjol återkom även i år. Vi är såklart superglada över att tävlingen kontinuerligt breddar sig och att fler vill vara med och tävla.

Inför 2016 års tävling har ni lagt till kategorin Innovation. Hur har tankarna gått runt den kategorin? Varför har ni lagt till den?
– Under hösten ser vi alltid över våra kategorier och om något ska förändras. När vi diskuterade eventuella nya kategorier i höst kändes Innovation helrätt. Dels för att vi såg det som en bra komplettering av befintliga kategorier men också för hur branschen numera jobbar och vilka kampanjer och idéer som tas fram.

Ni kommer dela ut två Guldägg i designkategorin i år, ett för förpackningsdesign och ett för identitetsdesign. Förpackningsdesign talar för sig själv, men vad innebär identitetsdesign?
– Kategorin innefattar visualiseringar av ett varumärkes identitet. I kategori Identitetsdesign tar vi emot grafiska och rörliga identitetsprogram men också kommersiella miljöer så som utställningar, konceptbutiker, retaurangkoncept samt även redaktionell design som t.ex. böcker och affischer.

Att vinna ett Guldägg är en dröm för många som arbetar med kommunikation. Har du något tips på vad man ska tänka på om man vill nå hela vägen fram?
– Oj. Svår fråga då jag själv inte vunnit något Guldägg. Ett tips är väl att söka sig till byråer man anser vara duktiga på just kreativ kommunikation och där man kanske tror man kan bäst bidra med sina idéer och kompetens.

Om du ska sia lite om framtiden, finns det någon ny kategori du tror vi kommer se om något år?
– Jag personligen ser nog hellre att vi bantar antalet kategorier än att vi lägger till fler. Jag kan tänka mig att vi i höst ser över kategorierna igen och kanske tar bort någon eller slår samman två till en. Om vi lägger till en kategori kanske det skulle bli ”Content”. Alla snackar ju om content idag.

Guldägg i följande kategorier kommer delas ut den 20 april i Stockholm Waterfront Congress Centre:
Digitalt, Direkt, Event, Film, Förpackningsdesign, Hantverk, Identitetsdesign, Innovation, Integrerat, Mobilt, PR, Radio, Onlinefilm, Tidningsannonsering och Utomhus.

Här kan du läsa mer om Guldägget och Guldäggsgalan.

Fotograf: Niklas Palmklint