“Med Cision som sponsor syns Matbloggspriset på ett proffsigt sätt”

Cision är kategorisponsor till kategorin Bästa videoinnehåll i Matbloggspriset som delas ut på torsdag den 7 november. Här berättar Matbloggspriset om hur de använder Cisions tjänster i arbetet med årets prisutdelning. 

Visste du att det finns över 5000 matbloggare i Sverige? I dagarna kommer de bästa av dessa att koras i Matbloggsprisets årliga prisutdelning. Dessutom är det faktiskt så att Matbloggspriset är Nordens äldsta bloggpris och grundades redan 2005 av Christopher Anderton. Då hade bloggande ännu inte tagit fart i Sverige och det fanns endast 20-30 bloggare som skrev om mat.

2008 fick Matbloggspriset en mer officiell prägel i och med att ett samarbete inleddes med Mitt kök-mässan. Efter det hålls den årliga prisutdelningen alltid på mässan i november.

Matbloggosfären växer ständigt och förändras med nya och spännande inriktningar, något som också påverkar Matbloggsprisets kategorier. I år har priset 7 nya kategorier.

Kategorierna 2013 som även fanns 2012:

  • Det Stora matbloggspriset
  • Folkets val
  • Matbloggsprisets Hedersutmärkelse
  • Bästa dryckesblogg
  • Bästa Bak & dessertblogg

De 7 nya kategorierna:

  • Bästa grillblogg
  • Bästa foto
  • Bästa design
  • Bästa videoinnehåll
  • Bästa podcast
  • Bästa branschblogg
  • Bästa nykomling

Nya grepp på kommunikationen
Det är inte bara matbloggosfären som ständigt utvecklas, det gäller även för webben i stort, vilket innebär att nya kommunikationsmöjligheter och nya sociala nätverk hela tiden ser dagens ljus. Teamet bakom Matbloggspriset strävar naturligtvis efter att hänga med i denna utveckling vilket har inneburit att ett Instagram-konto (instagram.com/matbloggspriset) samt podradio har adderats till raden av kanaler.

Det finns stora synergieffekter mellan de sociala och traditionella medierna. Därför togs steget att i år börja jobba mer fokuserat med pressmeddelanden. Det är naturligtvis till stor hjälp att Cision valt att sponsra Matbloggspriset med ett nyhetsrum.

– För att på ett så effektivt sätt som möjligt kunna hantera alla dessa kanaler samt få en bra överblick jobbar vi lite som en redaktion med en redaktionell plan där vi planerar alla inlägg och anger vilka kanaler de ska publiceras i. Ett arbetssätt vi varmt kan rekommendera, säger Ylva Vitorovic, marknadsansvarig, Matbloggspriset.

Digitala sponsorpaket bidrar till intressant innehåll och spridning
Fram tills nu har priset drivits ideellt. I år är det första gången som Matbloggspriset har sponsorer för varje kategori som erbjudits digitala sponsorpaket. Ett upplägg som är unikt i dessa sammanhang.

De digitala sponsorpaketen går ut på att lyfta sponsorerna i de sociala kanalerna vilket liksom föregående år omfattar bilder, grafik, widgetar samt i pressmeddelanden. Widgetarna publiceras av deltagande bloggar samt på sponsorernas webbplatser. De är otroligt viktiga för att driva trafik, vilket därmed förbättrar sökmotoroptimeringen. Under nomineringsfasen av bloggar i kategorin Folkets val ökade trafiken med ca 40 000 träffar i Google. Antalet nomineringar av bloggar har ökat från drygt 350 st 2012 till över 700 i år.

Proffsigare kommunikation mot pressen  
– Med Cision som sponsor har Matbloggspriset möjlighet att skicka pressreleaser på ett proffsigt sätt., samtidigt får vi tillgång till ett funktionellt pressrum, säger Kinna Jonsson, Marknads och PR-ansvarig, Matbloggspriset.

Som liten aktör är det svårt att själv hålla en presslista över viktiga journalister och matbloggar som man behöver nå. Med Cision når man dem via uppdaterade mailinglistor på ett smidigt sätt.

I pressrummet finns möjlighet att dela och sprida pressreleaserna i sociala kanaler. Det är en funktion som teamet utnyttjar men också hoppas att läsarna använder. Med Cision ökar sökmotoroptimeringen och sajten skickar trafik till Matbloggsprisets webbplats.

– Sammanställningen över publicerade artiklar i andra medier som skickas med mail från Cisionpoint är också viktigt för uppföljning av vad pressmeddelanden ger, anser Kinna

Teamet tycker det är spännande med en sponsor som har sin egen matbloggstopp med 10 utvalda matbloggare. Dessutom är Cision duktiga att skriva om detta på sin egen blogg. Nu senast exempelvis om matbloggen Green Kitchen Stories. Det gör att det känns som om Cision är engagerade i den här delen av bloggosfären.

Följ Matbloggspriset på:

Hemsida: Matbloggspriset 
Facebook: https://www.facebook.com/matbloggspriset
Twitter: @matbloggspriset
Instagram: @matbloggspriset
Youtube: http://www.youtube.com/matbloggspriset