På delad plats nummer 5 i årets Cision PR Influencer Award: Staffan Dopping och Paul Ronge

På delad femteplats i årets Cision PR Influence Award placerades Paul Ronge och Staffan Dopping. Paul Ronge är från början journalist och har mångåring erfarenhet från svenska stortidningar där han bevakat inrikespolitik och näringsliv. I slutet på 90-talet sadlade han om för att bli PR-konsult med fokus på medieträning och krishantering.

Namn: Paul Ronge
Ålder:  62 år
Yrke:  PR-konsult med inriktning på medieträning och krishantering
Twitter: @paulronge med cirka 11 700 följare, följer själv cirka 870
Instagram: Nej
Blogg: www.paulronge.se

Vilka sociala medier är du mest aktiv i och varför?

Twitter eftersom det utvecklas så dynamiskt och ger mest interaktivt. Linkedin som jag håller snävt till professionella kontakter och som är ett utmärkt media för affärsnätverket. Facebook främst för kontakten med familj och vänkrets.

Vad gör du mer respektive mindre av idag än för 2 år sedan när det kommer till online kommunikation?

Mer av resonemang kring mina hjärtefrågor – medie och krishantering på Twitter. Får allt mindre tid att blogga, det blir ofta bara en gång i månaden.

Vad är viktigaste trenden inom onlinekommunikation just nu?

Twitter är den viktigaste. För många som, till skillnad från mig, är duktiga på bilder kanske Instagram är den roligaste trenden.

Vem tror du vinner årets Cision PR Influence Award 2013?

Jag tror och hoppas att Jerry Silfwer vinner. Hans hjärta klappar för PR, han är extremt generös med att dela med sig av sina kunskaper, han är grundare av PR of Sweden och väldigt inflytelserik utan stora åthävor. Han är dessutom nominerad till denna fina utmärkelse för tredje året i rad.

Staffan Dopping började sin karriär på journalisthögskolan med siktet på radio. Efter att ha blivit en veteran på Sveriges radio har han arbetat inom försvaret med ansvar för informationen och varumärket. Numera är han en del av K-street Advisors och arbetar bland annat med medieträning. 

Namn: Staffan Dopping
Ålder: 57
Yrke: Seniorkonsult och partner på K-Street Advisors
Twitter: twitter.com/staffandopping
Instagram: staffandopping
Blogg: http://staffandopping.se

Vilka sociala medier är du mest aktiv i och varför? 

Överlägset mest i Twitter, men jag är rätt aktiv också på Facebook där jag är något mer personlig än på Twitter. Jag finns också på Instagram, men där är jag relativt ny och har än så länge rätt låg aktivitet. Dock förstår jag att det är något särskilt med Instagram, jag såg att Rebecca Crusoe slår ett slag för Instagram och dess ”feelgood-karaktär” och eftersom all kommunikation blir mer och mer visuell finns det mycket som talar för att jag ska vara med på det tåget.

Du titulerar dig som bland annat som PR-konsult, hur jobbar du mer digital PR?

Jag är ju PR-konsult i vid mening och ägnar mig mest åt rådgivning, stöd med strategi, budskap och medieträning. Jag kan inte påstå att jag jobbar riktat med digital PR. Det måste finnas helt andra skäl till att jag är med på er topplista. Mitt följarantal, mina ständigt pågående samtal och min envisa mediekritik om jag ska gissa.

Vad gör du mer respektive mindre av idag än för 2 år sedan när det kommer till online kommunikation?

Jag har ändrat min onlinekommunikation mycket lite på två år (har snabbare mobil och dator – det är nog största förändringen 😉 En sak som har hänt är dock att jag ibland överväger att lämna Twitter, då jag plågas av den obehagliga attityd som alltför många visar upp. Den oförsonliga tonen kombineras inte sällan med ett stort engagemang i att slarvcitera och missförstå, och graden av respektfullt samtal sjunker medan benägenheten att stämpla medmänniskor stiger. När jag var färskare på Twitter brukade jag säga att möjligheten att föra seriösa samtal med okända människor, ofta med andra åsikter än jag själv, var en huvudpoäng med arenan. Om färden ner mot anklagelser och kloakbeteende fortsätter kommer jag att allvarligt fundera över om jag ska vara kvar. Men just i dag mår jag bra…

Vad är viktigaste trenden inom onlinekommunikation just nu?

Viktigaste trenden? Vet ej. Jag ser inte mig själv som något orakel här. Jag är mer aktör än analytiker.

Vem tror du vinner årets Cision PR Influence Award 2013?

Vem som vinner? Jo, det bör vara jag själv. Det är dags nu. Gammal är äldst.