På plats 10 i Cision PR Influence Award 2013: Rebecca Crusoe

Igår släppte vi listan över vilka som är med på årets lista till Cision PR Influence Award, Cisions eget pris där vinnaren presenteras på SPINN-galan den 21 november. Inför galan räknar vi ner genom att presentera intervjuer med personerna på platserna 10 till 6, och idag presenterar vi plats nummer 10 – grattis till placeringen, Rebecca Crusoe!

Rebecca Crusoe 34 år, bor i Stockholm med sin man och två barn, Bobo och Levi. Hon driver bloggen Popjunkien.se sedan 2004 och har där en framgångsrik blogg. Rebecca arbetar till vardags på kommunikationsbyrån Isobar där hon är Deputy managing director.

Namn: Rebecca Crusoe
Ålder: 35
Yrke: Byråchef PR och sociala medier på Isobar
Twitter: www.twitter.com/popjunkien
Instagram: @popjunkien
Blogg:  www.popjunkien.se

Vilka sociala medier är du mest aktiv i och varför?

Instagram är svårslaget just nu. Jag tycker mycket om den energi som finns i nya sociala plattformar, och just Instagram har en feelgood som är lätt att fastna för. Jag delar mycket bilder själv och följer alltifrån branschfolk till inredningsprofiler. Jag gillar att de mest intressanta på Instagram inte alltid har ett stort forum någon annanstans, det är som att varje social kanal har sina stjärnor. Sen har jag faktiskt ett nyvunnet intresse för Facebook, tycker det är urhärligt att kunna kommunicera med så många vänner på en och samma gång.

Hur jobbar du som PR-konsult med digital PR?

För mig är sociala medier främst en plats för mina privata relationer och inte ett branschforum. Jag har valt att fokusera på att genomföra kommunikation i stället för att sitta och prata om den. Men jag är tacksam över allt som sociala medier tillför – att följa trender, memes, potentiella debatter och lära känna grymma människor ger mig en extra dimension som PR-proffs. Annars följer jag samma filosofi för digitala kanaler som traditionella: bra paketering av bra grejer ger spridning. Och min främsta roll är att vägleda kunder i den paketeringen.

Vad gör du mer respektive mindre av idag än för 2 år sedan när det kommer till onlinekommunikation?

Privat spenderar jag allt mindre tid på Twitter och det är delvis för att jag tycker att tonen där har hårdnat och att t ex Instagram är mycket vänligare. En stor skillnad yrkesmässigt är att det för några år sedan handlade mycket om att testa, starta och bygga upp olika plattformar, idag har vi nått en mognad som gör att vi mer än någonsin jobbar med förvaltning, produktion av innehåll och lösningar med bevisad effekt.

Vad är viktigaste trenden inom onlinekommunikation just nu?

Det som inte går att säga i en jpg – eller på sin höjd en animerad gif – är knappt värt att säga alls idag. Nej jag skojar, men illustrerad kommunikation kommer att fortsätta dominera under 2014 och det fortsätter förändra kraven på oss som kommunikatörer. För några år sedan var allt ganska tekniskt och plattformsberoende men idag finns potential för mer visuella lösningar och digital kreativitet.

Vem tror du vinner årets Cision PR Influence Award 2013?

Lina Thomsgård, och hon är verkligen värd det. Jag vet ingen som är så mycket förebild i både ord och handling som hon.