På plats 6 i Cision PR Influencer Award 2014: Per Schlingmann

På plats nummer 6 i årets Cision PR Influencer Award hittar vi Per Schlingmann. Det är första gången som Per nomineras till vårt PR-pris och han blev snabbt favorittippad av många. Per är känd från flera sammanhang, bland annat från sin tid inom politiken som chefsstrateg hos Moderaterna. Idag jobbar han med egna byrån Per Schlingmann AB som bland annat erbjuder rådgivning i kommunikations- och varumärkesarbete samt förändringsprocesser. Per är även en van föreläsare inom ämnen som strategisk kommunikation, varumärken och retorik. Grattis Per!

Namn: Per Schlingmann
Byrå: Per Schlingmann AB
Twitter: perschlingmann
Instagram: persch70

Vilka sociala medier är du mest aktiv i och varför?

Jag är aktiv på Instagram, Facebook och Twitter. Flest följare har jag på Twitter med 21500 följare. Mest engagemang lägger jag just nu på Instagram där jag har ett eget konto, men också just nu ett särskilt konto för min och Kjell A Nordströms bok “Urban Express”. Vi började arbeta med det när vi började skriva den och gjorde kontot offentlig när vi lanserade boken. Det viktiga är att se sociala medier som en del av allt annat man gör. För mig som författare och föreläsare är det viktigt som marknadsföringskanal, men inte minst som ett sätt att föra dialog och få inspel till ens fortsatta arbete.

Hur jobbar du med digital PR för att bygga ditt eget varumärke?
Med min och Kjell A Nordströms nya bok “Urban Express” skapade vi t.ex. ett eget Instagramkonto för att visualisera processen, ett spännande sätt att bildsätta en historia. Det handlar även om att låta kanalerna samverka och komplettera varandra. Praktiskt har jag även utökat mitt kontor med en kollega som har den kompetensen.

Vad gör du mer respektive mindre av idag än för 2 år sedan när det kommer till onlinekommunikation?
Onlinekommunikationen har blivit bredare, jag har fler kanaler att förhålla mig till, det kräver mer tid än för två år sen. Det skapar också nya möjligheter.

Vilken är den viktigaste trenden inom onlinekommunikation just nu?
Den digitala kommunikationen följer mönstret att allting blir mer personinriktat. Vi ser att individer snarare än företag eller partier är det som skapar engagemang.

Vem tror du vinner årets Cision PR Influencer Award 2014?
Ojoj, det är många bra kandidater – jag passar på denna fråga.

Klicka här för att läsa mer om Cision PR Influencer Award och de nominerade till årets pris.