På plats 7 i Cision PR Influencer Award 2014: Jerry Silfwer

Jerry är en person med många järn i elden. Han driver den populära bloggen Doktor Spinn, föreläser i internationella sammanhang, är skribent på Social Media Today – bara för att nämna några aktiviteter. Han är också grundare och CEO av MAD SCIENCE DIGITAL där han utvecklar strategier och processer för digital marknadsföring och sociala medier. Detta är det fjärde året i rad som Jerry nominerats till Cision PR Influencer Award. Stort grattis!

Namn: Jerry Silfwer
Byrå: MAD SCIENCE DIGITAL
Twitter: doktorspinn & jerrysilfwer
Blogg: Doktor Spinn

Vilka sociala medier är du mest aktiv i och varför?
Eftersom jag hjälper företag att få spinn på webben så är det naturligt att jag testkör både nya och etablerade sociala nätverk. Just nu håller jag till exempel på för fullt med att bygga en ny plattform för PR of Sweden som ska få bättre funktionalitet och snyggare design — jag siktar på en nylansering i januari 2015.

Hur jobbar du med digital PR för att bygga ditt eget varumärke?
Den centrala punkten för mitt eget alias online har alltid varit min blogg, Doktor Spinn. Men det är i grunden inte ett “varumärkesprojekt” utan mer en sandlåda där jag kan testa olika saker innan jag tar det vidare till mina kunder.

Vad gör du mer respektive mindre av idag än för 2 år sedan när det kommer till onlinekommunikation?
Det blir hela tiden mindre och mindre Twitter för min del. Men det är klart, jag har inte helt försvunnit från Twitter-kartan — dels har jag mitt huvudkonto @doktorspinn och mitt svenska konto @jerrysilfwer. Sedan driver jag @profsweden och @madsciencesthlm också.

Idag jobbar jag betydligt mer med landningssidor, listbygge och automatiserade epostslingor. Och innehåll, förstås. Lite back to basics, kan man säga.

Vilken är den viktigaste trenden inom onlinekommunikation just nu?
Utan tvekan inbound marketing. Mobilt är förstås superstort, men snarare en hygienfaktor än en trend, skulle jag säga.

Vem tror du vinner årets Cision PR Influencer Award 2014?
Sjukt svårt att gissa i ett så starkt startfält. När det handlar om att bygga ett helt ekosystem på webben kring sina tankar och kunskaper är Deeped Niclas Strandh svårslagen.

Christina Saliba är nog min personliga favorit till titeln, dels för att hon har ett oerhört mäktigt nätverk och dels för att Mindmakers PR verkar vara så heta på digitalt. Sedan måste jag ju nämna Brit Stakston och Per Schlingmann, tror ingen blir överraskad om någon av dem tar hem titeln. Eller kanske Hampus Brynolf, Fredrik Wass eller Fradrik Pallin — alla högt respekterade i internetbubblan. Och man kan ju heller aldrig räkna ut Paul Ronge! Ja, jag skulle kunna fortsätta med alla namn bland de nominerade…

Vill du läsa fler intervjuer med Jerry Silfwer?
Här hittar du intervjun från 2013 och intervjun från 2012.

Klicka här för att läsa mer om Cision PR Influencer Award och de nominerade till årets pris.