På plats nummer 3 i Cision PR Influencer Award 2013: Niclas Strandh

På plats nummer 3 i Cision PR Influencer Award 2013 är Niclas Strandh. Niclas ‘Deeped’ Strandh är i botten beteendevetare och teolog med en bakgrund från svenska kyrkan. Efter att ha sadlat om till PR arbetar han nu som creative planner och social mediastrag på sitt eget företag. Han är även en uppskattad föreläsare och åker runt i hela Sverige med sina föreläsningar.

Namn:  Deeped Niclas Strandh
Ålder:  43 år
Yrke:  Creative planner, sociala mediestrateg och föreläsare
Twitter: @deeped
Instagram:  deeped
Blogg: http://digitalpr.se

Vilka sociala medier är du mest aktiv i och varför?

Twitter: för att det är där jag får mina nyheter, där de intressanta diskussionerna ofta sker och där jag hittar spännande saker först. Facebook: för att det är mitt personliga vardagsrum och där jag kan hålla koll på de företag jag bjuder in till mitt vardagsrum. Instagram: för att se mina vänner, bekanta och duktiga bildberättare berätta sin historia. Bloggen: för att samla ihop många tankar till någon sorts kunskapsbank.

Du titulerar dig som bland annat som mediestrateg, hur jobbar du mer digital PR?

Jag titulerar mig som sociala mediestrateg.  Jag jobbar med att ge företag stöd och hjälp att nå en personligare relation till sina kunder, partners, medarbetare. Genom att skapa bra innehåll, hitta bra ambassadörer och bygga sin egen röst. PR i digital värld handlar om att skapa nytta för mottagaren.

Vad gör du mer respektive mindre av idag än för 2 år sedan när det kommer till online kommunikation?

Jag skulle säga att mitt onlineliv är relativt likt det för två år sen med enda skillnad att jag har mer att göra i jobbet vilket gör att jag hinner lite mindre online.

Vad är viktigaste trenden inom onlinekommunikation just nu?

Native advertising, inbound marketing och content creation. Liksom att vi ser konsolidering, mainstreamifiering och normalisering av sociala medier.

Vem tror du vinner årets Cision PR Influence Award 2013?

Det håller jag för mig själv.