PR, kommunikation och en mediebransch i förändring!

Är man som vi på Cision intresserade av kommunikation finns det hur mycket intressanta seminarier som helst att delta i här nere i Almedalen. Många av dessa handlar om en mediebransch i förändring och till viss del i kris. Om redaktioner som bantar sin personalstyrka men också om nya möjligheter för såväl medieföretagen som för kommunikatörerna.

På onsdagsmorgonen samlade Journalistförbundet en namnkunnig panel för att diskutera huruvida medieföretagen säljer ut sin journalistiska trovärdighet när man tillåter native advertising , även kallat textreklam. På plats fanns Aftonbladets Jan Helin som menade att detta innebär ökade möjligheter, men att det finns en oklarhet i märkningen av var informationen kommer ifrån. Pressombudsman Ola Sigvardsson var inne på samma linje och såg ett problem i att man inte ser tydligt att detta är annonser och inte journalistiska texter. Expressens Thomas Mattson, såg också delvis ett problem med textannonser samtidigt som Anette Novak, vd ICT, efterlyste en standard för vem som är avsändare av informationen.

Senare på eftermiddagen anordnade TU och Medieföretagen ett längre samtal som syftade till att ge en mer positiv bild av mediebranschen än den vi läser om vanligtvis. Om att se möjligheterna med det förändrade medielandskapet: Tuffa tider – strålande tider! Charlotta Friborg, chefredaktör på Östgöta Correspondenten, berättade om hur de som lokalt mediehus ser relationen till bygdens boende som grunden till sin framgång.  När hon fick sia om framtiden såg hon en räckvidd som är större än någonsin. Sofia Wadensjö Karén, vd och chefredaktör på Tidningen Vi, pratade också om relationens betydelse och om förtroende. När de ordnar läsarkryssningar blir de fullbokade innan de ens har sagt vilka författare som ska åka med, därför att tidningens läsare vet att de får bra grejer! Niclas Breimar, chefredaktör på tidningen Mitt I hade mycket intressant att säga om lönsam print och framtiden för denna, tydligt illustrerat av några fysiska exemplar av den printade tidningen! Det var också mycket spännande att höra Oscar Höglund, CO-Founder United Screens, och hans siande om deras roll som bakgrundsfigur till innehållsföretagen i framtiden.

På torsdagen ordnade Journalistförbundet ytterligare ett seminarium som fyllde deras tält i TCO-parken till bredden. Frågan för dagen var huruvida journalisterna kan stå emot PR-trycket? Hans Gennerud, styrelseordförande på Gullers Grupp, såg avsaknaden av kompetens i sakfrågor hos journalisterna som ett större problem än att PR-avdelningarna gör sitt jobb bra. Panelen som också bestod av bland andra Thomas Mattsson, chefredaktör på Expressen och Hanna Olsson, samhällschef på Aftonbladet var för övrigt ytterst eniga om att det inte går att sälja in färdiga artiklar till tidningarna – oavsett om informationen kommer från pressavdelningen eller från PR-konsulterna.

Detta var bara ett axplock av alla de olika infallsvinklar som fanns på ämnet kommunikation, PR och media. Vi som jobbar med detta varje dag vet ju att det är världens roligaste bransch, men förhoppningsvis var det fler än vi nördar som fick möjligheten att upptäcka detta under veckan som gick i Almedalen!