Råvaran i fokus bland matbloggar

Matbloggspriset. Om de sockersöta bakbloggarna dominerade matbloggarna under 2014 är 2015 råvarornas år. Ett återkommande tema bland de bloggar som nominerats till årets Matbloggspris är råvaran. En annan trend är att bloggarna i större utsträckning väljer att lägga sig på större kommersiella bloggplattformar eller istället helt gå över till de enklare, snabbare kanalerna som Instagram och Facebook.

”När vi browsar runt bland Sveriges duktigaste matbloggare ser vi en trend där bilder från den egna trädgården, svampplockningsutflykten till skogen eller fisketuren blandas med de traditionella matlagnings- och maträttsbilderna”, säger Ylva Vitorovic, Projektledare, Matbloggspriset och Social Media Advisor, VIVA ”Detta är ett härligt inslag på bloggarna som förstärker intrycket av matlagning från grunden där den färska råvaran har en central plats.”

Att blogga kräver tid. Inte minst om man driver en matblogg. Du behöver komma på en bra idé, handla, laga, fota och skriva recept. Antagligen är det anledningen till att vi börjar se en förflyttning från att driva en traditionell blogg till att ”mikroblogga” på Instagram och Facebook. Fler och fler bloggare väljer också att gå över till en etablerad bloggplattform istället för att driva sin egen blogg. Många tycker att det känns bra att finnas i ett sammanhang och att de får stöttning av andra bloggare på plattformen.

”Man ska inte heller underskatta styrkan i de traditionella medierna för att få fart på spridningen i de sociala kanalerna”, säger Kinna Jonsson, Projektledare, Matbloggspriset och Social Media Advisor Fiduser Communication. ”För tredje året i rad sponsrar Cision Matbloggspriset med ett pressrum vilket har varit ett ypperligt stöd för att nå ut till redaktioner.”

Förra året blev Matbloggspriset omskrivet eller omnämnt i över 30 större medier med en räckvidd på över 6 miljoner. Allt från lokal-, dags-, vecko- till kvällspress och radio. Flera av journalisterna och skribenterna på tidningarna och radio gjorde personliga intervjuer med bloggarna. Även tidigare års vinnare uppmärksammas fortfarande i media.

”Synergieffekten talar sitt tydliga språk och kombinationen traditionella och sociala medier är något vi självklart kommer att satsa på även i år”, menar Ylva Vitorovic och Kinna Jonsson.

Texten är skriven av Cisions samarbetsparter Matbloggspriset, Ylva Vitorovic och Kinna Jonsson.