SEO och sociala medier ökar mest bland infoproffsen under 2011

• Har sökmotoroptimering på allvar tagit klivet från IT- till informationsavdelningen?
• Vilka kanaler när det gäller PR och information ökar mest i år?
• Var satsar man mest resurser i sociala medier?
• Hur uppfattar journalister att få information från informatörer?

Cision har precis undersökt vilka de stora trenderna är bland företagens informationsavdelningar och PR-konsulter. Google har bland annat blivit strategiskt viktigt för Sveriges företag. Under 2011 anger flest att de ska öka satsningarna på sökmotoroptimering samt sociala medier och egna digitala kanaler. Utan att förvånas har kundtidningar och andra trycksaker visats sig minska mest.

Sökmotoroptimering är ett av de områden som ökar mest för informatörerna. 23 procent anger att de arbetar systematiskt med SEO vid publicering av material. 32 procent svarar att de har börjat experimentera. Endast 24 procent säger att de inte gjort någonting, medan hälften av dem säger att de planerar att börja under 2011.

Läs hela undersökningen: