Socialdemokraterna behåller positionen som partiet med störst synlighet online

I februari började vi mäta de svenska riksdagspartierna och partiledarnas onlinesynlighet. Vi kände att det vore spännande att följa hur mycket de olika partierna och partiledarna omnämns i svenska onlinemedier inför valet i höst. Idag har vi publicerat statistik för mars månad där vi också jämför denna data med siffrorna från februari.

Vad vi kan se är att rapporteringen ökar. Under mars månad publicerades totalt 29 002 artiklar online som nämnde riksdagspartier och/eller partiledare, vilket är 4411 fler än när vi mätte i februari månad. Socialdemokraterna är fortfarande det parti som har störst synlighet i svenska onlinemedier. De har också störst synlighet totalt sett (partiledare och parti sammanräknat).

partier-feb-mars

Statistik partier – Jämförelse februari/mars

Bland partiledarna ökar Annie Lööf kraftigt. Hon omnämns i 1116 artiklar i mars (+ 567), vilket är mer än dubbelt så många artiklar än vad hon syntes i under februari. Fredrik Reinfeldt är fortfarande den partiledare som syns mest, och med en ökning på hela 972 artiklar jämfört med i februari har han ett stort försprång mot de andra partiledarna.

partiledare-jamforelse-mars-feb

Statistik partiledare – Jämförelse februari/mars

I vårt nyhetsrum på Cision News hittar du pressmeddelandet med mer information om mätningen och all statistik. Här kan du läsa om mätningen vi gjorde i februari.