Staffan Dopping – En av topp fem i Cision PR influencer Award 2012

Staffan Dopping är en av topp fem placerade i Cision PR Influence Award 2012. Det är ett pris som delas ut till den PR-konsult som har haft stort digitalt inflytande under senaste året. Mätningen bygger på Cisions egen rankingmetod och tar hänsyn till parametrar så som sociala medier, bloggande och mediesynlighet. Vinnaren presenteras på SPINN galan den 15 november. Under veckan kommer vi presentera alla topp fem nominerade här på bloggen.

Namn: Staffan Dopping
Ålder: 56
Yrke: Kommunikationskonsult på K-Street Advisors
Twittersdopping
Blogg: http://staffandopping.se

Staffan började sin kariär som reporterpraktikant på Sveriges Radio 1976. Han gick sedan över till TT-radio och Radio Stockholm. Efter det här blev det SVT och programmen Listan och Tyck om TV. Han har även medverkat i TV4 i flera omgångar, Studio Ett från starten 1993, Gomorron Sverige och P1-morgon. År 2005 lämnade Staffan journalistiken efter 27 år då han blev informationsdirektör i Försvarsmakten. Han är nu seniorkonsult på K-Street Advisors.

Vilka sociala medier är du aktiv i och hur arbetar du med respektive?
Jag är mest aktiv på twitter (7 700 följare) men är även aktiv på Facebook och andras bloggar. Jag lyfter upp andras inlägg, gör egna iakttagelser (inte sällan om mediernas språk och saklighet) och samtalar gärna om tonen är schysst. RT-ar förstås. Följer själv 1 400 twittrare.

Vad gör du mer respektive mindre av idag än för 2 år sedan när det kommer till online kommunikation?
Jag lägger mer tid på twitter och mindre på den egna bloggen.

Hur tror du att vi kommer komunicera om 10 år?
Framtidsförutsägelser är inte min starka sida. Men jag tror att inslaget av ljudliga inlägg på de flesta plattformar kommer att öka. Samtidigt klarar ju iPhone och andra allt bättre att transformera text till tal och tvärtom.

Vem tror du vinner årets Cision PR Influence Award 2012?
Tror? Jag brukar föredra att veta… men jag gissar på Ida Nilsson. Nej jag tror inte på mig själv. Jag har nog rollen som snyggt blickfång.