Staffan Dopping: “Facebook ger mig många länkar och insiktsfulla morgonbetraktelser”

För fjärde året i rad är Staffan Dopping med på listan över nominerade till Cision PR Influencer Award. Precis som de två senaste åren är han med i topp fem och har chans att vinna årets pris. Staffan arbetar idag som seniorkonsult på byrån K-Street Advisors med bland annat medieträning, men är i grunden journalist. Han har ett förflutet inom både radio och tv där han arbetat på TT:s radioredaktion och lett program som Sommarpuls och Gomorron Sverige. Han har också fått ta emot Sveriges Radios Språkpris. Förutom journalistkarriären har Staffan också hunnit med att arbeta som informationsdirektör på Försvarsmakten. Vi säger stort grattis till nomineringen!

Namn: Staffan Dopping
Byrå: K-Street Advisors
Twitter: staffandopping
Instagram: staffandopping
Blogg: Staffan Dopping

Vilka sociala medier är du mest aktiv i och varför?
Twitter mest, Facebook därnäst och på tredje plats Instagram. Twitter är för mig den bästa kombinationen av nyheter, utspel, debatter och underhållning. Min egen något korthuggna och förhoppningsvis sakliga stil passar nog in särskilt väl i Twitter-formatet. Jag ingår i politik/media-klustret och trivs bra där, även om jag har en hel del följare med helt annan hemvist. Facebook ger mig många länkar och insiktsfulla morgonbetraktelser från en del vänner som inte alls rör sig på Twitter, och även om jag inte känner alla där så är det mer av en vänkrets. På Instagram har jag ett spretigt flöde, men eftersom jag gillar bilder och gärna plåtar själv fungerar Instagram som ett syresättande avbrott i min sociala medie-konsumtion och –produktion. Jag sampublicerar en del på IG o FB, men aldrig på Twitter. Tycker att IG och Twitter är rätt okompatibla.

Hur jobbar du med digital PR för att bygga ditt eget varumärke?
Jag gör ingenting utstuderat för att bygga mitt varumärke. Annat än att jag gillar att vara på Twitter, tycker om att få bekräftelse och en känsla av sammanhang, uppskattar goda samtal och att knyta nya kontakter, ser det som meningsfullt att vara en aktiv medborgare och delta i det offentliga samtalet. Och att jag inser att min relativt intensiva närvaro på sociala medier medverkar till att bygga mitt varumärke, men mina drivkrafter är de som jag nyss beskrev.

Det är inte en PR-grej för mig att vara på sociala medier. Det är ett sätt att må bra, ha kul och lära känna nya människor.

Vad gör du mer respektive mindre av idag än för 2 år sedan när det kommer till onlinekommunikation?
Jag är mer på Facebook och Instagram i dag. Är nästan lika mycket på Twitter, men jag har märkt att det blir lite för ensidig kost om jag lägger all tid och kraft där. Men att jag har lagt ner mer tid på FB o Insta är mest för att vissa personer når jag bara på en av plattformarna, och jag tycker att det berikar att hålla flera sociala bollar i luften.

Vilken är den viktigaste trenden inom onlinekommunikation just nu?
Ingen aning. Större skärmar?

Vem tror du vinner årets Cision PR Influencer Award 2014?
Fredrik Wass. Eller jag. Eller Hampus Brynolf.

Vill du läsa fler intervjuer med Staffan Dopping?
Här hittar du intervjun från 2013 och här är intervjun från år 2012.

Här kan du läsa mer om Cision PR Influencer Award och de nominerade till årets pris.