Svenska journalister lägger allt mindre tid på sociala medier och delas in i fem typer av användare

Upp till två timmar om dagen – det är så mycket tid svenska journalister lägger på sociala medier. Det visar vår senaste undersökning av journalisters sociala medier-användande som vi varje år genomför tillsammans med Canterbury Christ Church University.

Tiden spenderas på att utföra specifika jobbrelaterade uppgifter på de olika sociala plattformarna och det är Facebook som är populärast, följt av Twitter.

I 2012 års undersökning uppgav 50 procent av de svenska journalisterna att de lade mellan 2 och 8 timmar per dag på sociala medier, en siffra som sjunkit till 23 procent 2014. Nu uppger istället över två tredjedelar av journalisterna att de inte lägger mer än 2 timmar om dagen på sociala medier.

Hur mycket tid som läggs på sociala medier varierar även mellan fem olika användartyper – skeptiker, iakttagare, jägare, marknadsförare och arkitekter har alla ett specifikt beteendemönster som påverkar hur de väljer att använda sociala kanaler i yrket.  Bland skeptikerna finns de journalister som är mest motsträviga till att använda sociala medier, medan arkitekterna förlitar sig på sociala medier och är väldigt positiva till att använda verktygen i arbetet. Marknadsförarna, som står för den största gruppen av journalister, använder sociala medier till att som namnet antyder marknadsföra sig själva och sitt arbete.

Vill du läsa hela studien? Ladda ner den här.

Du kan också läsa vad Dagens Media skrivit om undersökningen här.

skeptiker-med-beskrivningiakttagare-beskrivningjagare-beskrivningmarknadsforare-beskrivningarkitekter-beskrivning