Vi korar PR-konsulten med störst digitalt inflytande på SPINN – de nominerade är…

Vi på Cision har som huvudsponsor av SPINN fått chansen att dela ut ett eget pris på PR-branschens egen galakväll. Nu på torsdag den 17 november utser vi den PR-konsult som har störst digitalt inflytande i Sverige enligt vår egen rankingmetod.

De fem som fått bäst resultat i vår mätning är (i slumpmässig ordning):

Brit Stakston; @britstakston, http://www.jmw.se/author/brit/
Niclas Strandh; @deeped, http://deepedition.com/
Paul Ronge; @paulronge, http://www.paulronge.se/
Hans Kullin; @kullin, http://www.kullin.net/
Jerry Silwer; @DoktorSpinn, http://www.doktorspinn.se/

Hur har vi då gjort för att få fram dessa fem digitala giganter i PR-Sverige? Jo, först har vi tagit fram namnen på de svenska PR-konsulter som är aktiva både i sociala medier och som får synlighet i traditionella medier på nätet. Det gav oss ungefär 100 namn på vår bruttolista. Ett kriterium för att vara med på listan är att man både är aktiv själv i sociala medier och får genomslag i traditionella medier på internet. Sedan har vi analyserat en mängd olika variabler, såsom exempelvis Klout score, bloggaktivitet, Twitter, LinkedIn och omnämnanden i digitala nyhetsmedier. Slutligen har vi vägt ihop alla dessa variabler och tagit fram ett index över digitalt inflytande.

Det här indexet är inte enbart framtaget för SPINN, utan är något som vi använder oss av i vår kontaktdatabas över journalister, bloggare och andra opinionsbildare. På så sätt kan våra kunder enkelt skapa sig en bild över vilka som är de viktigaste påverkarna inom just deras bransch.

 På torsdag vet vi vem av våra fem finalister som vinner bland PR-konsulterna i Sverige. Vi kommer även att publicera en lista över alla som hamnade på 10-i-topp-listan. Stay tuned!