Cision delar ut stipendium till Berghs-studenter

För tredje året i rad delar Cision ut stipendium till den examensgrupp från Berghs School of Communication som skapat slututställningens bästa nyhet.

TO, JUN 05, 2014 10:15

I år gick stipendiet till den projektgrupp som på uppdrag av Gävle Kommun tagit fram en digital plattform kallad ”Gävle Tryouts” som parar ihop företag och arbetslösa ungdomar.

Kommunikationsföretaget Cision har under de senaste åren samarbetat med Berghs School of Communication där eleverna som läser strategisk PR- och kommunikation har använt Cisions kommunikationsverktyg CisionPoint i undervisningen. Igår delade Cision ut stipendium till den examensgrupp som med hjälp av Cisions kommunikationsverktyg skapat slututställningens bästa nyhet.

13 examensgrupper var med och tävlade om stipendiet detta år. Alla grupperna publicerade varsin nyhet genom CisionPoint till nyhetssajten Cision News och de fick även välja till vilka redaktionslistor de ville sprida nyheten. Varje nyhet bedömdes sedan utifrån ett antal parametrar, så som språkbruk, kanalval, besöksantal, nedladdningar, sökmotoroptimering och spridning.

Årets vinnande nyhet ”Berghselever utmanar Gävles ungdomsarbetslöshet” stack ut ur mängden med ett stort antal visningar, klick och nedladdningar på nyhetssajten Cision News. Den delades vidare flitigt i sociala medier och fick även publicitet i lokalpress i Gävle. Vinnarna tillkännagavs igår under skolans examensmiddag.

Motivering: Att uppdragsgivaren och lösningen är i fokus märks tydligt i denna välskrivna text. Med slagkraftig rubrik och flera intresseväckande citat från både grupp och uppdragsgivare är detta en nyhet som sticker ut ur mängden. Många besök, nedladdningar och klick bekräftade det stora intresset för projektarbetet och nyheten fick förutom spridning i sociala medier även välförtjänt uppmärksamhet i lokalpress.

Stipendiet tilldelades studenterna Agnes Hebert, Stephan Wejdmark, Jennie-Lie Östborg, Tobias Bergholm, Marcus Sjöberg, Adam Hultin och Hannes Carlsson som tillsammans arbetat med projektet Gävle Tryouts och den vinnande nyheten.

För mer information, vänligen kontakta:
Annica Sandberg, Marketing Manager Cision
E-post: annica.sandberg@cision.com
Telefon: 08 507 410 17
Mobil: 073-619 89 94
http://www.cision.com/se/

Om Berghs slututställning 2014
Årets slututställning ”Make it matter” uppmärksammade meningsfull och relevant kommunikation. Studenterna satte fokus på vad människor verkligen värdesätter och hur kommunikation kan lyfta upp det värdet. För mer information om Berghs slutställning, besök http://www.berghsgradshow14.se/ .

Om Cision
Cision är den ledande leverantören av tjänster och verktyg för kommunikation inom IR och PR. Kunderna använder Cision för att hantera alla delar i sin kommunikation – allt ifrån att identifiera viktiga medier och opinionsbildare till att nå ut med sina budskap, bevaka traditionella och sociala medier och utvärdera effekten av sin kommunikation. Journalister, bloggare och andra opinionsbildare använder Cisions verktyg för att utforska uppslag till reportage, följa trender och bevaka sin mediebild. Cision finns i Europa, Nordamerika och Asien och har partners i mer än 125 länder och är noterat på Stockholmsbörsen. Cision omsatte 0,9 miljarder kronor under 2013.

Relaterat innehåll

Få tips och inspiration kring hur du bäst arbetar med din kommunikation genom våra nyhetsbrev. Vi delar med oss av konkreta case, undersökningar och mycket mer!

11/07/2016

Alla vet vad Wikipedia är men det är få som har koll på hur man ska bära sig åt för […]

13/10/2017