Cision PR Influencer Award 2014 går till Fredrik Wass

På Spinngalan presenterades årets vinnare av Cisions eget pris, ”Cision PR Influencer Award”. Fredrik Wass, digital strateg på Intellecta Corporate, fick ta emot priset. Utmärkelsen ges till den person inom PR och kommunikation som under det senaste året haft störst digitalt inflytande.

Fredrik Wass, digital strateg på Intellecta Corporate, fick under Spinngalan i Stockholms Stadshus ta emot Cisions eget pris Cision PR Influencer Award för sitt engagemang och inflytande i digitala medier under det senaste året. Priset syftar till att lyfta fram konsulter inom PR- och kommunikationsbranschen som lever som de lär och driver PR-branschen framåt.

”Fredrik Wass är en person som alltid varit stark online och har en inspirerande bakgrund som journalist. Vi var inte förvånade att han lyckades klättra direkt till förstaplaceringen när han väl tog klivet och började arbeta som kommunikationskonsult” säger Alexander Mason, Commercial Director på Cision i Skandinavien.

Topp fem i Cision PR Influencer Award 2014:
1. Fredrik Wass , Intellecta Corporate
2. Niclas Strandh , Deepedition DigitalPR
3. Brit Stakston , Stakston AB
4. Hampus Brynolf , Intellecta Corporate
5. Staffan Dopping , K-Street Advisors

Vinnarmotiveringen löd:
”Årets vinnare av Cision PR Influencer Award är en högt respekterad person inom branschen med mångårig erfarenhet av att arbeta digitalt. Personen har en stark tro på att internet förändrar både samhället och människan. Detta återspeglas i ett brinnande engagemang där han lotsar oss genom förändringarna i den digitala världen och delar med sig av gedigen kunskap, insikter och åsikter. Som ett stjärnskott kom han in på listan detta år efter att ha tagit klivet över till byråvärlden. Tack vare det kunde han kamma hem förstaplatsen redan på första försöket!”

För att se alla nominerade till årets pris, besök vår hemsida: http://www.cision.com/se/cision-pr-influencer-award/

Om Cision PR Influencer Award:
Nomineringarna till Cision PR Influencer Award tas fram av Cisions eget researchteam. Ett krav för att komma med på listan är att personen jobbar på eller är knuten till en byrå som arbetar med PR.

Mätningen utgår från en mängd variabler och baseras på Cisions eget index över digitalt inflytande. Det krävs att personen har en mätbar url, så som en blogg, en hemsida eller en personlig presentation på en företagssida. Hur ofta sidan uppdateras spelar in i mätningen av sidans inflytande. En aktiv blogg med många blogginlägg får därmed högre ranking än en blogg som uppdateras sällan. Personen måste även vara aktiv och mätbar på minst tre sociala medier, såsom Twitter, Instagram och Facebook. Även annan digital synlighet, så som att driva en podcast, ha en egen YouTube-kanal eller en egen Wikipediasida är meriterande i mätningen. Personen måste även ha varit omnämnd i nyhetsmedier på nätet minst en gång det senaste året (Mätperiod: 7 oktober 2013 – 7 oktober 2014) för att kunna kvala in på listan. Topp tjugo som presenterats detta år är de som fått de bästa indexvärdena i mätningen.

Utmärkelsen Cision PR Influencer Award gick förra året till Lina Thomsgård . År 2012 var det Brit Stakston som fick ta emot priset och år 2011 var pristagaren Paul Ronge . Detta är det fjärde året som Cision delar ut priset Cision PR Influencer Award och det femte året som Cision är huvudsponsor till PR-galan Spinn.

För mer information, vänligen kontakta:
Alexander Mason, Commercial Director
E-post: alexander.mason@cision.com
Telefon: 073-345 16 00
http://www.cision.com/se/

Om Spinn
Spinn är en tävling i effektiv svensk marknads-PR. Med marknads-PR avses marknadskommunikation i icke-köpta (publicitet, seminarier, internet, ambassadörer etc) och egna kanaler (webb, e-mail, nyhets- brev, föreläsningar etc) som har som syfte att driva försäljning. Målet med Spinn är att öka kännedom och kunskap om marknads-PR hos företagsledare, marknadschefer och andra beslutsfattare. Tävlingen är även ett sätt att samla branschens bästa prestationer och lyfta fram dem som utmaning och inspiration. Långsiktigt ska tävlingen bidra till att öka andelen icke-köpta kanaler i marknadsmixen. Den första Spinntävlingen hölls 2004.

Om Cision
Cision är den ledande leverantören av kommunikationsverktyg inom IR och PR. Våra kunder använder Cision för att hantera alla delar i sin kommunikation – allt ifrån att identifiera viktiga medier och opinionsbildare till att nå ut med sina budskap, bevaka traditionella och sociala medier och utvärdera effekten av sin kommunikation. Cision finns i Europa, Nordamerika samt Asien.

Relaterat innehåll

Få tips och inspiration kring hur du bäst arbetar med din kommunikation genom våra nyhetsbrev. Vi delar med oss av konkreta case, undersökningar och mycket mer!

11/07/2016

Per Frykebrant arbetar till vardags som PR-konsult på Juno PR men kan numera även titulera sig själv “Årets Rookie”, en […]

04/12/2017