Socialdemokraterna störst i svenska webbmedier

Cision fortsätter att studera partiledare och partiers synlighet i onlinemedia och kan nu presentera statistik för februari – maj 2014.

MÅ, JUN 09, 2014 15:20
Under maj månad skrevs det mer än dubbelt så många artiklar om de svenska partiledarna jämfört med under april månad . Det totala antalet artiklar om partiledarna ökade från 7376 till 16094 publicerade artiklar. Samma trend gäller omnämningar av de svenska riksdagspartierna. Där ökade antalet publicerade artiklar från 20080 till 41731 artiklar.

Fredrik Reinfeldt fortsätter att vara den partiledare som det skrivs mest om. Denna position har han bibehållit sedan februari i år då mätningen började. Jimmie Åkesson, som förra månaden seglade upp som den andra mest omskrivna partiledaren behåller placeringen även denna månad. Avståndet mellan honom och Fredrik Reinfeld minskar. Det skiljer nu bara 264 artiklar, jämfört med i april då det skiljde 611 artiklar.

Stefan Löven placerar sig som den tredje mest omskrivna partiledaren i maj. Även han behåller sin position från april månad, med ett avstånd till Jimmie Åkesson på nu enbart 262 artiklar.

Jan Björklund som i februari var den andra mest omskrivna partiledaren har tappat mycket sedan dess och placerar sig först på femte plats bland partiledarna under maj månad. Göran Hägglund är nu den partiledare som det skrivs minst om. I april var detta Gustav Fridolin. Han ökar i maj och går om partikollegan Åsa Romson.
partier synlighet februari - maj 2014

Socialdemokraterna är det parti med överlägset störst synlighet under perioden februari – maj 2014, men avståndet till de övriga riksdagspartierna har minskat mycket under den senaste månaden. Sverigedemokraterna går om Moderaterna och är nu även partiet med andra störst synlighet online. Moderaterna tappar och placerar sig nu på tredje plats bland statistiken för partierna. Även Miljöpartiet tappar och hamnar nu på en fjärdeplacering. Avståndet mellan Miljöpartiet och Moderaterna är nu väldigt litet och endast 141 artiklar skiljer dem åt.
synlighet-online-partier-maj

Fakta om mätningen
Mätningen har gjorts genom Cisions kommunikationsverktyg CisionPoint. De sökord som använts under mätningen är partiernas namn och partiledarnas namn. Statistiken grundas på antal artiklar i svenska webbkällor där partier och partiledare omnämns i februari, mars, april och maj månad. Över 1500 svenska webbkällor har bevakats. Statistiken inkluderar inte inlägg i sociala medier.

För mer information, vänligen kontakta:
Annica Sandberg, Marketing Manager Cision
E-post: annica.sandberg@cision.com
Telefon: 08 507 410 17
Mobil: 073-619 89 94
http://se.cision.com

Om Cision
Cision är den ledande leverantören av tjänster och verktyg för kommunikation inom IR och PR. Kunderna använder Cision för att hantera alla delar i sin kommunikation – allt ifrån att identifiera viktiga medier och opinionsbildare till att nå ut med sina budskap, bevaka traditionella och sociala medier och utvärdera effekten av sin kommunikation. Journalister, bloggare och andra opinionsbildare använder Cisions verktyg för att utforska uppslag till reportage, följa trender och bevaka sin mediebild. Cision finns i Europa, Nordamerika och Asien och har partners i mer än 125 länder och är noterat på Stockholmsbörsen. Cision omsatte 0,9 miljarder kronor under 2013.

Relaterat innehåll

Få tips och inspiration kring hur du bäst arbetar med din kommunikation genom våra nyhetsbrev. Vi delar med oss av konkreta case, undersökningar och mycket mer!

11/07/2016

Alla vet vad Wikipedia är men det är få som har koll på hur man ska bära sig åt för […]

13/10/2017