Användandet av sociala medier ökar i finansbranschen

En ny undersökning visar en kraftig ökning av andelen finansiellt yrkesverksamma i USA som använder sociala medier i affärssyfte. Nyhetsbevakning samt att sprida olika rankningar har visats sig vara de mest populära aktiviteterna.

IR Web Report presenterar resultatet från  American Century Investments’ 2011 Financial Professionals Social Media Adoption Study  som betydande för företagens IR-avdelningar eftersom de visar att finansiella rådgivare är mottagliga för att få nyheter och information via sociala medier.

Studien, som genomfördes online i slutet av förra året, fann bland annat att 86% av de tillfrågade har en kommersiell eller en personlig social medie-profil, en ökning med 13 % från Q1 2010.

Cirka 77% av de 303 svarande angav att de i framtiden planerar att använda sociala medier för att bevaka, dela nyheter samt kommentera snarare än som ett PR-verktyg för sin egen verksamhet.

 

Värt att notera är att 17% av respondenterna använder Facebook både privat och yrkesmässigt medan 48% använder LinkedIn för yrkesmässigt bruk.

 

Resultaten i denna undersökning har stor betydelse för finansbranschen och rekommenderar att IR-avdelningar som ännu inte använder sociala medier borde börja göra det för att  inte hamna på efterkälken.

Cision var tidigare i höstas värd för IR Excellence som just handlade om IR och sociala medier – läs gärna referatet här.