Berghs-studenter hälsar på hos Cision

Igår fick vi på Cision besök från studenterna på Berghs School of Communication som läser strategisk kommunikation och PR. Det var ett gäng glada och förväntansfulla personer som steg in genom dörren med målet att lära sig allt om vårt verktyg och hur vi ser på kommunikation!

Efter en stunds mingel och kaffe fick gruppen lyssna till en inspirationsföreläsning om kommunikation och affärsnytta, som hölls av Cisions försäljningschef Jenny Bjuhr Berggren. Jenny berättade om mediernas utmaningar i att hitta nya intäktskällor, hur man som kommunikatör bör tänka kring innehåll och spridning samt gick igenom ett antal kundcase med fokus på content marketing. Detta följdes av en frågestund och vi passade också på att fråga Berghseleverna själva om sådant vi var nyfikna på. Det visade sig till exempel att 27 av de 28 studenterna i klassen efter studierna helst vill jobba på byrå!

Efter föreläsningen var det dags för en genomgång i vårt PR-verktyg CisionPoint följt av eget arbete med tillhörande uppgifter. Alla hade fått tillgång till ett eget demokonto i CisionPoint och fick prova på att söka fram mediekontakter i vår mediedatabas och därefter lägga in en nyhet i vårt utskicksverktyg. Några av Cisions säljare var med under stunden för eget arbete för att guida i verktyget och svara på frågor.

Cision har under de senaste åren samarbetat med Berghs School of Communication, ett samarbete som bland annat innebär att eleverna som läser strategisk kommunikation och PR får använda Cisions kommunikationsverktyg CisionPoint i sin undervisning. Varje år delar vi även ut ett stipendium till den grupp studenter som under Berghs slututställning skickar ut den bästa nyheten. Här kan du läsa om de Berghs-studenter som i våras fick ta emot vårt stipendium. På sidan om Cision finns även mer information om våra olika samarbetspartners.