Fredagstips: Mät hur kommunikationen skapar värde i din organisation

En av de absolut största utmaningarna för kommunikatörer är att mäta sina kommunikationsinsatser. Att mäta utfallet av en kampanj är en sak, men hur mäter man vilket värde kommunikationen tillför i organisationen om man till exempel arbetar med Corporate Communications? Det är en fråga som inte är helt enkel att besvara och vi tror många upplever att de måste bevisa för högt uppsatta chefer att kommunikationen faktiskt skapar värde. Hur gör man det då? Det kan vara svårt att bryta ner kommunikation i mätbara delar som kan generera statistik och positiva siffror till beslutsfattarna.

Vi vill tipsa om en tysk hemsida (skriven på engelska) där de samlar tips och tricks kring hur man lägger upp strategier för mätningen av sin kommunikation. Hemsidan heter Communication Controlling. Det är en väldigt text-tung sida, men du får även tips på vidare läsning på de områden som du tycker passar dig.

Trevlig Valborgshelg!

 

Bild: tape measure 2 av Laineys Repertoire