Nomineringsmöte med Spinnjuryn

Igår samlades Spinnjuryn  för att gå igenom alla inskickade tävlingsbidrag och vaska fram de allra bästa. För mig som varit med ett par gånger tidigare (2004 och 2005) är det extra roligt att vara tillbaka igen.

Först och främst måste jag säga att nivån på de inskickade tävlingsbidragen är mycket högre än för sex-sju år sedan. Detta gäller i stort sett på samtliga bedömningspunkter som juryn tar hänsyn till:

Affärsmål, kreativitet, genomförande och mätbarhet/resultat. Det var riktigt kul att läsa alla bidrag och jag känner mig mycket inspirerad.

En sak som jag slogs av är att de tidigare så populära referenserna till varumärksesbyggande aktiviteterna, som ofta dessutom mättes med antal klipp, nu lyser med sin frånvaro. Inte heller verkar det populärt att sikta in sig på massmediala kampanjer eller B2B, kan det vara så att ingen riktigt vill förknippas med dess kategorier? Hetast i informationsbranschen verkar i stället Word of Mouth, sociala medier och integrerade kampanjer kategorierna att vara. Allra hårdast tycker jag dock att konkurrensen i kategorin konsumentkampanjer är, här är det riktigt många bra bidrag.

Det kommer med andra ord bli riktigt spännande imorgon när nominerade bidragen presenteras.

Sist ett par tips till de som redan nu funderar på att skicka in tävlingsbidrag till Spinn2012:

– Många av tävlingsbidragen anmäls till ett par olika kategorier. Jag tror att det skulle vara mödan värt att lägga lite tid på att vinkla om sin bidragsanmälan, utifrån kategori.

– Besöksstatistik på en sajt är kanske inte tillräckligt för att mäta värdet av en kampanj. Att vi går längre och längre ifrån att räkna antal tidningsartiklar och räckvidd är bra men att ersätta det med besöksstatistik kanske inte är önskvärt.

– PR kan definitivt bygga varumärken/ändra attityder men även detta är mätbart. I de fall som till exempel attitydundersökningar redovisas i tävlingen känns det väldigt starkt. Kan bara hoppas att fler får råd/prioriterar att utvärdera sina PR-kampanj med olika former av marknadsundersökningar allt för att professionalisera vår bransch. Om inte annat skulle det i alla fall ge mina gamla kollegor på TNS Sifo möjligheten att fakturera lite mer…

Ps. Du har väl inte glömt att anmäla dig till Spinns nomineringsmingel som äger rum ikväll den 26/10 på Berns salonger.

Och självklart kan du följa allt kring galan här .

Läs mer om årets Spinnjury här.