Någonting som det talas om är ifall man ska skicka ut information eller låta intressenterna hitta informationen själv. Jag tror att båda formaten har en funktion att fylla. Det finns naturligtvis också nackdelar och fördelar med dessa två arbetssätt. I våra samtal med två av våra viktigaste målgrupper, professionella kommunikatörer samt journalister och andra skribenter så har jag märkt att de flesta delar denna övertygelse.

Att göra information tillgänglig så att folk kan hitta den är det väl i dagsläget ingen som propagerar emot. Däremot finns det en diskussion kring vart man lägger ut sin information, på sin egen sajt eller på en extern sajt. Detta är dock en helt annan bloggpost, som jag får skriva om så småningom.

Att skicka ut information till journalister och redaktioner har företag och organisationer gjort under väldigt lång tid. Det finns folk som hävdar att ”pressmeddelandet är dött”. Ofta har dessa människor en annan lösning som naturligtvis är mycket bättre. Ur mitt perspektiv är denna attityd rätt naiv, jag ser dagligen nyheter i traditionella medier som bygger på pressmedelanden som skickas ut via Cision. Finns det pressmedelanden som skickas till fel mottagare med fel budskap och således inte genererar någon publicitet givetvis.  Men rätt använt har pressmeddelandet sin naturliga plats i verktygsportföljen hos alla professionella kommunikatörer.

Denna bild delas även av många journalister. Det jag oftast hör ligger i linje med, ”det är inte alltid så att man vet vad man är intresserad av i förväg” alternativt ”jag kollar av vissa kanaler en gång om dagen, om någonting riktigt viktigt händer vill jag dock få det skickat till mig direkt”. Med andra ord, ofta vill journalister och bloggare i lugn och ro göra sin egen research men då det finns en riktigt bra story så har de ingenting emot att få den skickad till sig.  En talande kommentar kom från en finansjournalist som inte skrivit om en viktig händelse. Jag hade min prenumeration inställd på klockan 14.00. Pressmeddelandet gick ut 8.00 och därför hann de andra tidningarna ut före med storyn.

Händer det att folk får information skickad till sig som de inte vill ha? Definitivt. Men som sagt ett mynt har ofta två sidor. Läs gärna Chris Kentos inlägg på frågan samt de efterföljande kommentarerna för att se olika aspekter av situationen.

Så vad är vår lösning på detta dilemma? Det Cision har gjort är att se till att vi har både kan skicka ut pressmedelanden till journalister och sökmotoroptimera informationen på cisionwire.se.

Dessutom kan du som kund välja att skicka ut informationen till endast dina egna kontakter, använda vår databas för Sverige, Norden, Europa eller Globalt. Du kan också välja mellan att skicka ut informationen själv eller få hjälp av Cision att välja rätt målgrupp och utskickssätt.  Du kan även direkt publicera information på sajter som Dagens Industri, TT, Reuters och Yahoo News. Olika behov och nyheter kräver en flexibel lösning. De användare som får ut mest av våra lösningar är också de som har förståelse för hur de ska kommunicera med sin målgrupp.

När det gäller till exempel sociala medier och bloggare så är Cision i Norden väldigt restriktiva med att lägga till bloggare i databasen. Vi rekommenderar istället våra kunder att lyssna och ta reda på vilka bloggare som är viktiga för dem och därefter kanske börja en dialog i kommentaren på bloggen. Här är man beredd att svara på frågor och var öppen i sin dialog.

– Nästa steg är kanske att starta en egen blogg eller kanske ett social media newsroom där du kan länka till blogginlägg som handlar om ditt företag eller dina produkter. Maila gärna bloggare direkt om du har en nyhet som du tror kan intressera dem. Men gör inte massutskick till bloggare.

Jag tror att de flesta kommunikatörer vet hur man framgångsrikt använder olika kanaler mot olika målgrupper. Cisions affärsidé är att erbjuda en flexibel lösning som hjälper våra kunder att kommunicera med alla sina intressenter.

Newsdesk, en lokal konkurrent har också skrivit om detta idag.

alexander.mason@cision.com'

About Alexander Mason

Jag är Cisions sälj- och marknadsdirektör i Skandinavien. Med mer än tio års erfarenhet av Cision och PR-branschen har jag hunnit med det mesta. Jag har bland annat jobbat tre år i London som chef för Cisions analysverksamhet. De senaste fem åren har jag jobbat med att utveckla nya tjänster för Cision i Norden.