Utvecklingen av sociala sökningar kommer att förändra SEO och PR

För ett par veckor sedan tillbringade jag en vecka i Chicago. Syftet med mötet var att föra samman Cisions affärsutveckling i Chicago med oss här i Skandinavien. Det var grymt givande och det produkter vi tillsammans kommer att kunna lansera under våren 2010 kommer verkligen att hjälpa våra kunder att nå nya nivåer.

Det är alltid lika kul när man träffar människor som man klickar med och som direkt ger en stort socialt samt intellektuell energi. Brett, Ken, Eran, Vannesa, Brandon, och Andrea var bara ett par av de skönaste kollegor jag träffat på många år. En av dom som jag hållit mest kontakt med efter resan är dock Jay Krall. Jay skriver på Cision US blogg och hans senaste post om Googles Social Search känner jag att jag vill kommentera.

Jay skriver om Googles försök att ta till vara kraften i alla våras sociala nätverk för att utveckla sin söktjänst. Kortfattat går det ut på att du överst i dina sökningar kommer att se resultaten från ditt nätverk.

Vad kommer då detta att betyda för SEO och PR? Enligt Jay så kommer det fortfarande vara viktigt att publicera sin information på sajter som har mycket länkkraft, med andra ord som har många inkommande länkar. Samtidigt kommer ditt nätverk avgöra allt mer hur mycket informationen du publicerar sprids. Så vad innebär detta? Ska alla PR-konsulter och marknadsförare börja samla på sig så många kontakter som möjligt på nätverk som Twitter och Facebook? Det är kanske en möjlighet som några kommer välja men som vanligt är nog det viktigaste vilka som ingår i ditt nätverk snarare än mängden. Det kommer att bli allt viktigare att ha kontakt på nätet med nyckelpersonerna i sin bransch, för sitt varumärke eller produkt för att säkerställa att man ser vad de tar del av för information men även för att säkerställa att de får tillgång till ens egen information.

Tillslut konstaterar Jay att även för dom som inte kommer att använda sig av Googles Social Search så indexerar både Google och Bing in allt mer material från sociala sajter som Facebook och Twitter.

Så till min egena lilla reflektion, hur lång tid kommer det att ta tills vi får se jobbannonser för kommunikationsyrken med önskemål/krav om utbredda sociala nätverk på nätet. Alla de där timmarna på Facebook, Linkedin och WOW kanske kommer att vara det som avgör vilken kommunikatörer som blir anställd framöver.