Värdet av PR – 50 MSEK för en artikel?

I fredags blev vår koncernchef Hans Gieskes intervjuad av Hans Strandberg på Dagens Industri. Cisions aktie gick upp med närmare 10 procent eller om man så hellre vill, värderingen av Cision ökade med 50 miljoner kronor. Då Cision mig veterligen inte gjorde någonting annat kommunikationsmässigt i fredags, borde hela värdeökningen kunna tillskrivas denna artikel.

Artikeln som inte publicerades online utan endast i den tryckta editionen hade rubriken ”Rejäl bantning vände krisbolag”. Som gammal medieanalytiker har jag alltid närt en dröm att kunna bevisa PR-värde för mina kunder. Just för denna artikel så tror jag således att det är kortsiktigt möjligt att visa värdet för artikeln. Sedan kan man diskutera det långsiktiga värdet av artikeln. I artikeln fanns det dessutom ett par felaktigheter. Det sades att Cision inte hade någon verksamhet i Norge och Danmark vilket inte stämmer. Vi har både säljare och kunder i bägge dessa länder. I måndags hade jag och Magnus Thell ett välbesökt seminarium i Köpenhamn och i torsdags hade vi inflyttningsfest i våra nya lokaler i Oslo med ett hundratal festande människor. Det stod också att Cision tillhör de stora globala aktörerna när det gäller omvärldsbevakning och medieanalys. Detta är en del av verksamheten som tidigare varit kärnan i Cisions erbjudande men där Cision numera fokuserar hårt på våra journalistdatabaser, pressmeddelande distribution samt världens bästa CRM verktyg för kommunikatören, motsvarigheten till säljarnas ”Sales force”.

Sist men inte minst så får artikeln mig att tänka lite på allt som skrivs om att traditionella medier till exempel är döende eller inte spelar någon roll. Detta är visserligen ett annat inlägg men jag tror att det handlar om att använda alla typer av medier och kanaler på rätt sätt, med rätt budskap och mot rätt målgrupp. Helt klart är ändå, en positiv artikel i DI är väldigt bra för ett börsnoterat företag i Sverige.