10 digitala marknadsföringstrender inför 2017

Digitaliserad marknadsföring är här för att stanna, en arena där en mängd olika aktörer slåss om uppmärksamhet och synlighet. När tid och rum inte längre är ett hinder ligger hela världen vid en marknadsförares fötter. Med stor makt kommer också ett stort ansvar att förvalta. År 2017 visar inga tendenser på att gå i en mer analog riktning, det digitala landskapet är något alla måste förhålla sig till. För att du ska vara så bra förberedd som möjligt på nästkommande år har vi listat 10 trender som vi förutspår kommer prägla den digitala marknadsföringen. 

  1. Marknadsföring på olika plattformar
    I dag är det snarare regel än undantag att man har fler än en digital enhet. En förutsättning för lyckad marknadsföring är att se till att finnas där kunderna finns och därför kommer det 2017 vara viktigare än någonsin att kommunicera enhetligt på olika plattformar. Att optimera din hemsida för mobil användning är ett exempel på hur du måste agera för att vara relevant nästkommande år. En stor fördel är att du, genom att synas i flera olika kanaler, får tillgång till en stor mängd data och i förlängningen kan analysera dina kunders beteenden.
  2. Marknadsföring med influencers
    Fenomenet är redan utbrett och det finns inte mycket som antyder att trenden kommer att brytas – samarbeten med influencers är här för att stanna. Människan tenderar att lyssna på andra människor de ser upp till och därför är vi mer benägna att köpa en produkt som våra förebilder går i god för än genom uppmaningar direkt från företaget.
  3. Mobilen får allt större utrymme
    Sitter du alltmer sällan framför datorskärmen och spenderar alltmer tid framför telefonen? Ja? Okej, utgå från att dina kunder agerar på liknande sätt. Detta innebär att allt måste anpassas för mobila plattformar. Genom att konvertera din kommunikation till mobil-kompatibla format kommer dina kampanjer få ökat engagemang och fler konverteringar.
  4. Native-annonsering
    Nästa år kommer vi att se allt fler annonser i native-format, det vill säga sponsrat inlägg på en hemsida som kunden själv får välja att konsumera snarare än att få upptryckt i ansiktet. Detta placerar läsaren i förarsätet med makt att själv välja vilket innehåll den vill konsumera. Resultatet blir en win-win-situation där de som är intresserade av ditt företag och din produkt kan konsumera innehållet samtidigt som du slipper uppfattas som påtryckande.
  5. Fånga ögonblicket med live-sändningar
    Automatiserade och schemalagd kommunikation kan snart vara ett minne blott, nu är livesänd kommunikation här och den är här för att stanna. Fördelarna med direktsänd video är dels att du sparar resurser i form av tid och pengar på redigering men även att du kommunicerar transparens, öppenhet och genuinitet.
  6. Personligare kommunikation
    Ett personligare anslag går hand i hand med att kommunicera i olika kanaler och anpassa sitt budskap därefter. En förutsättning för att personligare kommunikation skall fungera är att du faktiskt träffar rätt när du skall kommunicera med dina kunder på ett personligt plan. Vägen dit är att lära känna din målgrupp, vad den gillar, när den är benägen att köpa och vad som får den att agera.
  7. Engagemang viktigare än kvantitet
    Vi blir varje dag överbelastade med innehåll och det är därför allt viktigare att det innehåll som publiceras faktiskt engagerar. Antingen kan man arbeta efter en strategi som går ut på att producera stora kvantiteter innehåll och hoppas på att någon av dem ger utslag och genererar engagemang. Trenden för 2017 är istället att fokusera på producera färre – men mer optimerade inlägg som kan återanvändas och skapa engagemang. Ett tips för att åstadkomma detta är att etablera en tydlig strategi för innehållsproduktion samt en kalender som åskådliggör vilken typ av innehåll som engagerar just dina kunder.
  8. Analytics blir naturlig del i marknadsföringsstrategin
    Strategier för engagerande innehåll och livesänd video i all ära, om du inte förstår varför dina kunder gör som de gör kommer du ha svårt att leverera det kunden vill ha. Den stora trenden inför 2017 är därför att analytics-vågen kommer att fortsätta växa. Data är en nödvändig del av din sociala mediestrategi och den kan inte längre förbises. Om du vill att din kommunikation i sociala medier ska ge bättre utdelning är en gedigen utbildning i de olika verktygen för att analysera data en investering som kommer att ge resultat.
  9. Storytelling – visa istället för att berätta
    I takt med att kunderna blir allt mer mättade av traditionell reklam ökar behovet av alternativ marknadsföring och inför nästkommande år kommer behovet av en varumärkesbyggande storytelling att öka. Titta på de mål du vill åstadkomma med en specifik kampanj och arbeta sedan fram ett budskap från kundens perspektiv. Vilka är personerna bakom produkten? Hur ser processen ut från ax till limpa? En lyckad storytelling kräver idogt arbete och en mängd instagram-poster men det är ett viktigt verktyg för att skapa långsiktiga relationer med dina kunder.
  10. Rörlig bild är här för att stanna
    Gå till din egen facebook-feed, vad är det som dominerar flödet? Vi konsumerar videomaterial som aldrig förr, Facebook hävdar att vi tittar på 100 miljoner timmar video varje dag, och det är bara på ett socialt medie. Detta ökar incitamenten för att öka budgeten för videoproduktion. Det handlar inte om att aspirera på Oscars-statyetter när du producerar film för sociala medier, lägg det på en nivå där du känner att du klarar av det och experimentera.

Börja det nya året med att testa dig fram och inkorporera de trendspaningar som känns användbara för dig och din verksamhet!
Källa: SocialMediaToday

Vill du har mer inspiration? Prenumerera på våra nyhetsbrev!