10 tips för att skapa bra content

I en perfekt värld har man koll på sin omgivning och publicerar  relevant, roligt och engagerande innehåll i god tid. Tyvärr kommer alltför ofta verkligheten emellan. Bland möten, deadlines och andra förpliktelser kan det vara svårt att hitta tiden för att producera riktigt bra content.  

Känner du ibland att en cocktail av idétorka och stress blandas ihop när deadlinen för publicering närmar sig och du har absolut inget innehåll? Andas ut, ta en kopp kaffe och läs igenom följande 10 tips för att öka produktiviteten och skapa bra content:

  1. Skapa tid för att skapa
    Alla är olika, en del intalar sig att idéer och kreativitet inte kan skapas på beställning. Detta stämmer säkerligen på vissa men om du som jag alltför sällan får fantastiska idéer som bara kommer till dig, se till att schemalägga tid för att vara kreativ och skapa bra innehåll.
  2. Planera inför intensiva perioder
    Arbetsintensiteten går i vågor, ibland går man och väntar på att saker ska hända bara för att två veckor senare vara begravd i deadlines och möten. För att undvika överbelastning vid de intensiva perioderna, se till att förbereda innehåll på lugnare dagar.
  3. Ta pauser
    Det må låta kontraproduktivt att ta pauser och avbryta arbetet för att snabbare bli färdig men när man gång efter annan kör in i en kreativ vägg är det otroligt vad en kopp kaffe och en pingismatch kan göra för produktiviteten.
  4. Våga fråga
    Ibland kan det kännas övermäktigt att behöva leverera sanningar och svar på löpande band. Våga involvera konsumenterna genom att berätta något du själv funderar på och fråga vad de tycker om ämnet.
  5. Gör en content-kalender
    När man spenderar dagarna med att titta in i en datorskärm kan det vara skönt att ha en fysisk kalendertavla där du skriver upp planerade publiceringar. På detta vis får du en överblick över hur dina arbetsdagar ser ut och planera bättre. Om du ska publicera innehåll du vet kommer skapa reaktioner kan det vara bra att vara tillgänglig och inte uppbokad i möten hela den dagen
  6. Deadlines
    Innehåll kan alltid göras bättre och utvecklas, frågan är vad syftet är och till vilket pris. Genom att säga till sig själv att “blogginlägget får ta max en timme att skriva, sen ska det ut” blir du så mycket mer effektiv. Du måste alltid värdera tid och arbetsinsats som läggs ned gentemot resultatet och den förmodade effekten.
  7. Gör listor!
    Listor – innehållsmakarens bästa vän! Man älskar att läsa det eftersom det är luftigt, konkret och lättsmält. En liten bonus är att det går snabbt och enkelt att slänga ihop som producent också.
  8. Återanvänd material
    Ofta har du en guldgruva av potentiellt material i arkivet utan att reflektera över det. Återanvänd gammalt content och stöp det i nytt format! En podcast kan transkriberas och bli ett blogginlägg och en gammal rapport kan bli en användarvänlig infographic. Upcycling!
  9. Variera formatet
    Om det vanliga formatet är att publicera textinlägg i bloggform, var inte rätt för att livesända video, lägga upp en bild eller på något annat sätt variera formatet du kommunicerar genom. Som konsument är det bra att ständigt överraskas och få en anledning till att besöka din plattform för att se vad du nu har hittat på.
  10. Spåna med kollegorna
    Det är en gammal spaning, men ack så sann, att två par ögon är bättre än ett. Fråga dina kollegor på kontoret om de har konstruktiv kritik, nya idéer eller andra infallsvinklar. Ibland kan det räcka med att släppa tangenterna och faktiskt prata ut högt för att vissa spärrar ska släppa.

Några av dessa och många fler tips om hur du hittar till till att skapa bra content finner du på Businessgrow. Har du några andra tips än de vi har listat?