2017 – 12 månader av content

Att lyckas engagera din publik med intressant och relevant innehåll över en längre tid är inte helt enkelt. Ibland känns det som att man får göra ett val; antingen att komma på grymma idéer eller att faktiskt ha ork kvar till att producera dem.

Istället för att släcka bränder och hela tiden ligga efter med innehåll för att hålla uppe en regelbunden ström av inlägg kan du inför 2017 se till att planera ditt content, månad för månad. Naturligtvis ska det vanliga arbetet fortgå men du kan se dessa punkter som temat för respektive månad, en aspekt att se över lite extra noga under den månaden:

Januari: Se över erbjudandet för ditt nyhetsbrev

Hur gör du för att locka fler prenumeranter till ditt nyhetsbrev? Om det i dagsläget inte finns en mer genomarbetad kommunikationsstrategi än en skylt där det står “prenumerera nu” kan det vara läge att se över hur du ska göra nyhetsbrevet mer attraktivt. Använd januari månad till att brainstorma och få fram bra innehåll kring nyhetsbrevet. Kanske är det läge att inkludera en e-bok, ett “white paper” eller en exklusiv rapport som inte går att läsa på andra ställen? Ett knep äldre än hjulet är att ge bort rabatter och gåvor. Det borde ge ett leende på läsarnas läppar när ditt nyhetsbrev ramlar ned i inkorgen.

(På tal om nyhetsbrev…du har väl inte missat våra? Anmäl dig!

Februari: Skapa en content-kalender!

Många kommer på blogg-ämnen lite sådär i stunden snarare än att ämnesvalen är ett resultat av en strategisk plan. För att kunna påverka din profil utåt och hur du kommunicerar kan det vara bra att planera ditt innehåll i veckor och månader innan. Genom att göra det är det lättare att försäkra sig om att blogg-innehållet går i linje med de övriga marknadsaktiviteter ditt varumärke kommunicerar just nu. Exempelvis, om du har ett välgörenhetsevent i december kan det vara en bra idé att schemalägga några poster veckorna före eventet för att skapa en buzz kring det.

Mars: Använd dig av ditt allra bästa content

Om du kikar på din bloggs statistik kan du enkelt se vilka poster som har varit mest populära och genererat mest trafik. Dessa inlägg är en guldgruva och en indikator på vad som funkar. Du vet att dessa ämnen uppenbarligen funkar. Varför inte göra fler artiklar på samma ämne? Det kan handla om en lättuggad lista, en intervju med en framstående aktör eller något annat som lockar läsarna till läsning.

April: Planera inför storhelgerna

Storhelgerna är perfekta för att ge näring åt en viss typ av innehåll under bestämda tider på året. Planera tidigt in hur du ska kommunicera kring påsk, midsommar, halloween och julen i din content-kalender, exempelvis inlägg angående julhandeln inför julhelgen. Läsare kommer att söka sig till dig, folk gillar att läsa om relevant content.

Maj: Automatisera delning av äldre innehåll

Visste du att det finns en plugin för WordPress som kallas för Revive Old Posts? Den hjälper dig att automatiskt dela med sig av gamla blogginlägg i dina social medier. Det är ett grymt verktyg för att se till att värdefulla inlägg inte faller i glömska. Damma av gamla guldkorn i maj!

Juni: Anpassa strategierna efter dina produktlanseringar

Lanseringen av en ny produkt måste tillåtas att ha ett visst mått av jippo och uppmärksamhet omkring sig och där spelar din innehållsmarknadsföring en stor roll. Var kreativ, kanske kan du skapa en recension av produkten i videoformat eller skapa storytelling och berätta historien bakom hur produkten kom till?

Juli: Dra nytta av vad du har lärt dig

Visst händer det att du besöker bransch-relaterade mässor och konferenser? Och visst lär du dig en massa  nyttig kunskap om hur du kan bli bättre på ditt jobb? Låt det inte stanna kvar på ett papper, använd det för att vässa ditt innehåll! Man vet aldrig vilka små anteckningar från ett event som kan bli blogginlägg, små filmer eller infographics.

Augusti: Dags för storytelling

Varumärkesbyggande storytelling ska alltid vävas in i det innehåll du skapar. Augusti kan vara den månaden då du ser till att ditt varumärkes ethos och trovärdighet genomsyrar ditt innehåll, oavsett om det är för bloggen, sociala medier eller annat.

September: Involvera nya partners

Om du kämpar med att hitta nytt innehåll och känner att du har kört fast i gamla banor kan det vara lönsamt att involvera nya röster och perspektiv. Det kan handla om intervjuer från experter på olika områden. Det finns ännu en fördel med detta; om de nya rösterna även tycker om att dela med sig av de gör, kan du vänta dig en ny målgrupp och nya läsare.

Oktober: Utforska innehåll utanför ditt område

Konsumera innehåll som inte är direkt relaterat till din bransch och ditt yrke för att utveckla dina retoriska färdigheter och annat som du tror kan passa din verksamhet.

November: Brainstorma fram en stor lista med ämnen

För att kunna fylla din content-kalender med bra innehåll kan det vara bra att ha en lista med ämnen du skulle vilja skriva om. En sådan lista är bra att ha som någon slags buffert när den stora idétorkan drabbar dig och det känns som att ingenting är värt att skriva om. Skapa ett dokument där du, allt eftersom fyller på med idéer på ämnen att skriva om. Om du sen vaknar 03.30 en onsdagsmorgon med en snilleblixt vet du exakt var du ska gå och skriva ned det. Detta är bra förberedelser för den långa vinterdvalan.

December: Tänk utanför boxen!

December är månaden då du ska pröva nya saker och tillvägagångssätt. Om det är din grej att skriva korta, snärtiga och vassa blogginlägg – skapa en podcast! Eller varför inte testa att skapa små filmer? Testa dig fram och se vad som går hem hos din publik.

Kanske passar inte allt in på just dig och din verksamhet? Varsågod att plocka russinen ur kakan och skräddarsy din egen kalender med lite egna inslag!

Källa: PR Newswire