3 frågor att besvara innan du startar din företagsblogg

Många menar att hemsidan är navet för ens kommunikation och man vill därför driva trafik tillbaka dit från sociala medier och andra externa kanaler. Ett sätt att skapa sitt eget forum där man själv har makten över kommunikationen är att starta en blogg på sin hemsida (precis en sådan blogg som ni läser i detta nu, med andra ord). Att starta en blogg är en sak, att driva trafik till den och skapa värdefullt innehåll som bidrar till affärsnyttan är en annan. Social Media Today ställer i sin artikel tre frågor till dig som funderar på att starta en företagsblogg och undrar om det är värt mödan.

Så, innan du börjar skissa på bloggnamnet och första inlägget – ställ dig följande frågor:

1. Visar din hemsida tydligt upp syftet med din affär?

Det är lätt att bli hemmablind när man besöker sin hemsida dagligen, men försök att se på hemsidan med en förstagångsbesökares ögon. Vad kommer de mötas av när de klickar runt? Om det inte tydligt framgår vad syftet med företaget är på hemsidan borde du åtgärda det snarare än att börja blogga.

Som besökare på hemsidan ska man förstå:

  • Varför ni finns
  • Vad ni erbjuder
  • Vilka ni riktar er till

Bestäm vilka som är er målgrupp och anpassa hemsidan därefter. Språk, tonalitet och design måste tala till de ni vill nå och den gamla sanningen ”den som riktar sig till alla riktar sig till ingen” stämmer faktiskt bra. Genom att differentiera hemsidan börjar du också forma ett varumärke och något kunden faktiskt kan ta till sig. Det är viktigt att du kommunicerar att du förstår din kund och att du kan ge dem vad de behöver.

2. Är era kommunikationskanaler anpassade för att marknadsföra bloggen?

Hur är tanken att målgruppen ska konsumera och interagera med dina blogginlägg? Läser de från mobilen? Var ska de dela artiklarna? Gå igenom hemsidan, bloggen och dina sociala kanaler än en gång innan du publicerar det första inlägget.

Fundera på att införa följande:

  • En mobilanpassad hemsida – många surfar idag genom telefonen och din hemsida måste erbjuda en bra upplevelse såväl i mobilen som vid skrivbordet.
  • En blogg som uppmanar läsarna att engagera sig och dela.
  • SEO-anpassat innehåll i bloggen som får sökmotorerna att visa artiklarna.
  • Aktiva och fullständiga konton på relevanta sociala medier för distribution.
  • Ett välfungerande analysverktyg som kan mäta vad som både bra och dåligt på din hemsida.

Att skriva ett bra blogginlägg är bara en del av hantverket. Publicering och distribution är minst lika viktigt för att artikeln inte ska stanna i arkivlådan utan få vingar och ges bästa möjlighet att bli viral.

3. Har du en dedikerad bloggansvarig?

Om företaget precis har startat en blogg är det troligt att den är beroende av att företagets anställda bidrar med innehåll och artiklar för att få bloggen att leva. Problemet är att allas ansvar med tiden lätt blir ingens ansvar när andra, mer högprioriterade frågor, kommer i vägen. För att undvika att bloggen faller mellan stolarna är det viktigt att utse en ägare av bloggen, en person som har ett övergripande ansvar och fungerar som en redaktör.

Redaktören måste kunna ta på sig ansvaret för följande punkter:

  • Etablera en redaktionell kalender och se till att gästbloggarna faktiskt levererar som utlovat.
  • Agera bollplank åt skribenterna. Alla texter blir bättre av ett par extra ögon som korrekturläser och ger feedback.
  • Ansvara för att de olika artiklarna får rätt format och publiceras vid rätt tidpunkt.
  • Marknadsföra bloggposterna i företagets olika kanaler.
  • Scanna sociala medier efter feedback från läsare och svara på eventuella frågor och synpunkter.
  • Mäta resultat mot uppsatta affärsmål och rapportera hur väl bloggen levererar.

Om tanken är att publicera ett par inlägg i månaden verkar det rimligt att det kan skötas internt bland personalen. Om planen är att publicera betydligt mer frekvent och ha regelbunden produktion kan det finnas en poäng i att anställa någon med dessa färdigheter.

Företagsbloggande kan vara givande, förutsatt att du har de andra förutsättningarna på plats som kan stötta och lyfta bloggen ur startgroparna. Att börja blogga utan att ha de andra bitarna på plats kan bli kontraproduktivt och risken är att du då börjar i helt fel ände när det finns andra åtgärder som är mer brådskande.

Slå dig ned med dina kollegor och diskutera punkterna ovan. Förhoppningsvis reder det ut eventuella frågetecken och svara på frågan ska vi starta en blogg?
Källa: Social Media Today