Kreativitet ses ofta som en färdighet det inte går att lära ut – en spontan och oorganiserad gnista som kan slå till när du minst anar det. Att arbeta kreativt innebär ofta en rörig process, fyllt av kladdpapper, överstrukna rader samt en och annan mindre panikattack.

Samtidigt måste du som arbetar med kreativitet dagligen hitta ett sätt att skapa ordning ur all kaos för att kunna planera ditt arbete.

Nedan följer tre tips som visserligen inte kommer ta bort idétorka och skrivkramp. Däremot kan de fungera som stöttepelare och hjälpa dig strukturera ditt kreativa arbete för att du ska kunna sova gott om nätterna.

1. Tydliggör din arbetsprocess

Det första steget mot att strukturera din kreativa process är att skapa en utförlig plan som definierar varje steg i ditt arbete från idéstadiet till färdig produkt.

Om du exempelvis arbetar som konsult kan en sådan planläggning handla om hur och när kunden förväntar sig ta emot, gå igenom och därefter godkänna arbetet du har gjort för dem.

Genom att sätta upp en sådan plan eliminerar du osäkra moment i processen och skapar en tydlig bild mot kund samtidigt som du ser vilka egna små deadlines du bör sätta upp.

Man kan tänka sig att en steg-för-steg-process såsom denna blir alltför allmängiltig och inte går att applicera på alla projekt men genom att på förhand förklara vad du kommer att göra och när det kommer att vara klart frigör du tid från att övertyga andra om en idé för att istället få tid till att faktiskt skapa något de kommer att älska.

2. Kontinuerlig kommunikation

Om kunskap är makt spelar en god kommunikation rollen som får maskineriet bakom att fungera. En bra och öppen kommunikation gör att förväntningarna blir rimliga och att ingen överraskas av oförutsedda moment.

När ditt första utkast är färdigt för en extern part att läsa bör de enda reaktionerna på detta vara glädje och mindre korrekturjusteringar. Anledningen är helt enkelt den att stil på text, tonalitet och flyt redan ska ha fastslagits av dig och den som ska läsa texten genom kontinuerlig kommunikation.

Kom ihåg att kommunikationen fungerar i bägge led, du som kreativt proffs har koll på vad som fungerar ur en kreativ synpunkt men kunden kommer alltid att ha bättre koll på budskapet de vill förmedla.

Genom att ställa rätt frågor och vara öppna med respektive behov och förväntningar kommer ni tillsammans kunna få fram en slutprodukt som bägge är nöjda med.

3. Känslor nyckeln till engagemang

Det finns en anledning till att robotarna inte har tagit våra jobb ifrån oss.

Uppfinnare har försökt men så fort du tar bort mänskliga känslor från ekvationen tar du även bort stora delar av de känslor som får oss att reagera och känna identifikation.

Oavsett om det handlar om glädje, sorg eller rädsla är det svårt att få fram detta om det inte finns en människa bakom orden. Samtidigt innebär inte strukturering av arbetsflödet och kontinuerlig kommunikation om processen att riskerna med kreativitet helt försvinner – och tur är väl det.

Om en kreativ idé inte skaver någonstans eller får någon att engagera sig finns det en stor risk att man inte når igenom bruset. Den som försöker tilltala alla riskerar att inte tilltala någon alls.

En stökig arbetsplats, oregelbundna arbetstider och slarviga anteckningar på post-it-lappar som kommer på vift är alla tillkortakommanden som är accepterade i en kreativ verkstad. Däremot – när det är dags att visa upp din idé och din arbetsprocess för din mottagare, då är det dags för ordning och reda.

 

Källa: PR Newswire

About Oskar Larsson

Arbetar som Digital redaktör på Cision Scandinavia och ansvarar för mycket av innehållsproduktionen här på bloggen.
Du kan nå mig på: oskar.larsson@cision.com