3 steg: Så kontaktar du influencers på sociala medier

Tidigare publicerade vi en artikel om hur du ska gå tillväga för att hitta rätt influencers att bilda långsiktiga relationer med. När du har punktmarkerat personerna du vill börja arbeta med måste du lära känna dem och bilda en gemensam grund där ni båda trivs. Istället för att komma med ett erbjudande direkt kommer här 3 steg att följa för att bilda relationer med potentiella influencers på sociala medier:

Gör research

Nyckeln till att hitta rätt ambassadörer och influencers ligger i grundlig research. Precis som i det “vanliga livet” underlättar det att veta vad den andre personen har för vanor och intressen. Baserat på det kan man sedan hitta samtalsämnen som engagerar bägge parter.

Med hjälp av en mediedatabas kan du plocka fram information om såväl vilka plattformar personen i fråga är aktiv på som vilka hjärtefrågor som vädras mest frekvent i dennes sociala medier. Med den här informationen vet du inte bara var du ska ta kontakt, du vet även hur du ska ta kontakt för att väcka intresse.

Ta kontakt

Första gången du tar kontakt är det viktigt att inte vara för het på gröten. Lika ett inlägg, dela deras artiklar och lägg en kommentar i feeden. Med lite fingertoppskänsla kommer personen inom kort märka att ni delar intressen och förhoppningsvis ta reda på mer om dig och ditt företag.

Kom ihåg att syftet är att bilda relationer och hitta gemensamma värdegrunder, det är därför viktigt att det finns ett värde i kommunikationen och att du inte bara interagerar för sakens skull.

Ju mer du pratar med personen, desto bättre kommer du att lära känna den och vice versa. När tiden väl är inne för att pitcha din idé kommer såväl ditt namn som er tidigare kommunikation finnas top of mind. Chanserna är bra mycket större att pitchen kommer gå hem.  

Pitcha

När du har skapat ett starkt band med din potentiella influencer kan du föreslå att ni ska ingå partnerskap och börja samarbeta. Det är viktigt att du förmedlar hur ni båda kan dra nytta av varandra och att det handlar om en win-win-affär. Du som har gjort din research bör kunna presentera en deal där båda parters mål och ambitioner tillgodoses.

När du presenterar ditt förslag är det viktigt att vara tydlig med förväntningar och den målbild som finns. För att den andra parten ska känna ditt förtroende är det bra att presentera dina förväntningar men samtidigt lämna kreativt utrymme och inte försöka detaljstyra innehållet.

Beroende på vilken typ av ambassadör och influencer du är ute efter, är det inte säkert att alla lämpar sig för kontakt via sociala medier. Om du gör en ordentlig research behöver du inte hamna i något sådant dilemma och med en bra affärsidé är chanserna goda att du inom kort har knutit an en influencer som din målgrupp har stort förtroende för.

Källa: Cision US