Alla kommunikatörer som jobbar med PR vet att mediebevakning är viktigt för att kunna bevisa effekten av jobbet man gjort. Traditionell mediebevakning för tankarna till mätpunkter såsom antal gånger man blivit omnämnd i nyhetsartiklar, den uppskattade mängden läsare av mediet som plockat upp din nyhet eller antalet gånger nyhetsartikeln delades i sociala medier.
Genom att hålla koll på vad som skrivs om dig kan du förstå hur ditt varumärke uppfattas av medierna och allmänheten. Det hjälper dig svara snabbt på eventuella kritiska röster och du får en överblick över din förtjänade kommunikation. Men detta är bara toppen på isberget. För att få en djupare förståelse för hur ditt varumärke passar in i medielandskapet och för att kunna hitta nya vägar behöver du tänka ett steg längre än traditionell mediebevakning. Här är tre andra områden du bör ha i åtanke.

Håll ett öga på konkurrenterna

Se till att scanna av kundens konkurrenter för att få en bild av hur medierna uppfattar dem och i vilka sammanhang deras varumärken figurerar. Genom att sätta upp konkurrentsökningar på exempelvis Google Alerts kan du ta reda på hur företag i samma bransch är omnämnda. På mer avancerade plattformar, som vårt Cision Communications Cloud kan du få regelbundna uppdateringar kring dina sökningar och göra informativa rapporter för dina kunder.
När du följer konkurrenternas bevakning regelbundet kan du positionera ditt varumärke i liknande sammanhang efter att du avgjort hur de skildrats. Får de detaljerade och djupgående artiklar eller bara korta omnämnanden? När du får en förståelse för vad de olika medierna brukar publicera blir det lättare att skapa pitchar.
Konkurrenternas bevakning avslöjar också hur de talar om sig själva. Gör de det i ett pressmeddelande eller skriver de ett bidrag i ett av dina favoritmedier? Gör de något du skulle kunna göra? Hur kan du rama in ditt varumärke annorlunda?
Genom att bevaka konkurrenterna får du också koll på vilka medier, journalister och influencers som följer dina konkurrenter, branschen och potentiellt även ditt varumärke.

Prioritera de medier och journalister du vill nå

Vilka målgrupper är viktiga för ditt varumärke och vilka influencers vill du nå ut till? Att förstå vilka medier och influencers som är relevanta för ditt varumärke är steg nummer ett i att skapa goda medierelationer. Genom att följa dessa medier och journalister regelbundet kan du avgöra om dina nyheter är rätt för deras bevakningsområde och när det är som bäst att ta kontakt.
Om du hellre vill få genomslag i industrispecifika publikationer eller bloggar än i rikstäckande nyhetsmedier ska du fokusera på de nischade medierna och då och då scanna av de stora medierna.
Du kan börja med att följa de medier du är intresserad av på sociala medier. Skapa Twitter- och Facebook-listor för att organisera och fokusera ditt flöde. Ett annat sätt att följa de medier du vill nå är att börja prenumerera på deras nyhetsbrev. Då får du en uppfattning om vad de kommunicerar till sina läsare och du som kommunikatör ser var din kund borde synas. Genom att välja att följa en hashtag som är relevant för ditt varumärke kan du också få kläm på vem som pratar om dig i realtid och det blir lättare att svara snabbt.
Bevaka journalister och influencers i sociala medier på samma sätt som du skulle bevaka mediehusen. Följ dem på Twitter och skapa specifika Twitter-listor som hjälper dig att organisera ditt flöde. Använder du “talking about” -funktionen i Cision Communications Cloud får du koll på vilka nyckelord journalisterna nämnt på Twitter. Du kan också sätta upp RSS-flöden för att hålla reda på vad som sägs utanför sociala medier.

Håll koll på nyckelord och omnämnanden i sociala medier

Genom att förstå hur din bransch bevakas i media är du förberedd på att kunna identifiera möjligheter i nyhetscykeln. Du kommer upptäcka vad det snackas om och ännu viktigare; vad det inte snackas om, så att du kan hitta kreativa vägar för hur du ska få in din organisation i den pågående diskussionen.
Bevakar du nyckelord på plattformar som Google Alerts eller Cision Communications Cloud kan du också upptäcka mer nischade medier, bloggar och journalister som skriver om det din organisation är experter på. När det är tid att fixa pitchen kommer du vara proffs på att få till bra rubriker, eftersom du redan vet vad journalisterna vill ha.
Att sätta upp sökord kan ta sin tid så försök begränsa dig till ett fåtal som är relevanta för dig, din kund eller branschen.

Sammanfattning

Det finns många saker du kan och borde avlyssna utanför den egna bevakningen, men du behöver också vara sann mot dig själv. Du har inte all tid i världen att lägga. Vi lever i konstant informationsöverflöd och det är omöjligt att hålla koll på allt.
Genom att testa de här taktikerna och använda Cisions verktyg, Twitterlistor och RSS-flöden kan du få en bra överblick av hur medierna rapporterar om dig eller din kund. Så fort du luskat ut vilka bevakningstaktiker som funkar för dig, kommer du bli proffs på att navigera i medielandskapet och hitta nya vägar att få fram ditt budskap.

Källa: Cision US

About Ulrika Peyron

Jag jobbar som marknadschef för Cision i Skandinavien. Här på bloggen får du tips och inspiration kring saker som rör kommunikation, PR och Investor Relations. Du hittar också information om våra samarbeten, events och annat som händer hos oss på Cision.