Instagram växer så att det knakar för närvarande, Social Media Today rapporterar att nätverket har gått från 600 till 800 miljoner aktiva användare det senaste året och bland dessa använder 300 miljoner sig av Snapchat-inspirerade Instagram Stories dagligen.

I Cisions årliga journalist- och kommunikatörsundersökning visade resultatet att en tredjedel av alla kommunikatörer kommer att utöka sin satsning på just Instagram, något som faller sig naturligt eftersom deras publik befinner sig där men som även innebär en ökad konkurrens bland andra varumärken som pockar på konsumenternas uppmärksamhet.

Är du en av dem som ska satsa hårdare på Instagram under 2018? Om så är fallet kommer dessa tre tips, framtagna av Social Media Today, att hjälpa dig på resan och försäkra dig om att du utnyttjar nätverkets funktioner och potential till max.

1. Effektivisera din användning av #hashtags

Instagram och hashtags har sedan länge varit en välfungerande kombination, det är helt enkelt ett effektivt sätt att utöka din räckvidd utöver din följarskara. Sedan december kan du även följa specifika hashtags precis som du följer ett vanligt konto, något som gör det lättare att hålla sig ajour med vad som händer inom ett specifikt område och fungerar som en slags omvärldsbevakning.

För kommunikatören och marknadsföraren innebär detta att du kan addera en helt ny dimension i din strategiska kommunikation. Du har med andra ord ännu en kanal för att nå nya målgrupper genom att använda relevanta hastags och ett nytt sätt att expandera ditt varumärke genom att marknadsföra dina egna taggar.

Trots att Instagram inte ännu visar hur många människor som följer en specifik hashtag kan du redan idag se vilka hashtags en användare följer genom att gå in på deras profil och titta på fliken Följer.

Visst, det är en aning tidskrävande men om du lägger manken till har du snart arbetat ihop en lista med hashtags att inkludera vid nästa post för att försäkra dig om att du når din målgrupp. För att göra detta går du helt enkelt in på de personerna du ser som opinionsbildare och går igenom vilka hashtags de följer. Du vet att du har hittat rätt när du ser återkommande hasthags som flera följer, oberoende av varandra.

Funktionen är fortfarande ny och du kommer troligtvis inte få ihop en massiv lista ännu men om du kontinuerligt gör din research kommer du med tiden bygga ihop en gedigen lista som hjälper dig i din kommunikation.

2. Instagram Stories

Instagram Stories har ökat lavinartat det senaste året och är numera en naturlig del av marknadsmixen på Insta. I takt med att allt fler använder funktionen blir det också allt viktigare att finnas där.

I december genomförde Instagram en uppdatering som gör det möjligt att arkivera och framhäva sina Stories. Detta innebär att du inte behöver se din Story försvinna efter 24 timmar, istället kan du spara dem och visa upp dem i en ny sektion av din profil för att maximera effekten av den.

Bild från Instagram Blog

Att highlighta en bild kommer att bli extra värdefullt för företag och varumärken eftersom det gör det möjligt att visa upp specifika Stories från exempelvis event eller angående en ny produkt. Att kunna bevara en Story i längre än 24 timmar motiverar en hårdare satsning på funktionen eftersom du helt enkelt kan få ut mer resultat av det under en längre tid.

3. Instagram Live

Att göra livesändningar må inte vara rätt väg för alla men det är tveklöst ett utmärkt sätt att befästa din närvaro och interagera med dina följare. Sedan det lanserades under 2016 har funktionens utveckling gått sakta men säkert framåt. En av de senaste uppdateringarna är möjligheten att sända live tillsammans med ett annat konto, något som ger en särskild notifikation högst upp i appen när du sänder.

Bild från Instagram Press

Denna nya funktion ger dig en mängd nya möjligheter och gör livesändningen mer lik en konversation än en monolog. Funktionen lämpar sig grymt för en intervju men även för en Q & A där tittare kan skicka in förfrågan om att få vara med i sändningen och väl där ställa sin fråga. Dynamiskt, modernt och suveränt för företag som vill skapa relationer med sin publik!

 

Källor:

Social Media Today

Instagram Blog

About Oskar Larsson

Arbetar som Digital redaktör på Cision Scandinavia och ansvarar för mycket av innehållsproduktionen här på bloggen.
Du kan nå mig på: oskar.larsson@cision.com