4 knep för att motverka fake news

Fake news och alternativa fakta har varit uppe på tapeten på sistone och det aktualiserar en utmaning kommunikatörer står inför när de ska pitcha en nyhet eller story för en journalist. PR Newswire rapporterar i sin artikel om att journalister upplever ett minskat förtroende för medier bland allmänheten och det ökar i sin tur kraven på att berättelserna de får skickade till sig från kommunikatörer är sanna och ärliga.

För att du som kommunikatör ska kunna försäkra dig om att det material du skickar iväg dels har kredibilitet men även är lockande för journalister att ta in, följer här 4 tips på hur du ska gå tillväga för att framstå som professionell med ärligt uppsåt:

  • Undvik långsökta klickbeten

Din rubrik är måste å ena sidan vara engagerande och lockande men samtidigt måste den vara ärlig i sitt utformande och faktiskt kunna leda till en text som motsvarar rubrikens löften. Dessutom är det bra att inkludera ditt företags- eller varumärkesnamn i rubriken för att tydliggöra vem avsändaren är.

  • Var tydlig med vad du står för

Omfamna ditt varumärkes perspektiv och agenda genom att kommunicera utifrån den infallsvinkeln. Tydliggör din ståndpunkt och vem som står bakom orden. Publiken förstår en dolda agenda och det är troligare att du vinner förtroende genom att vara tydlig i ditt uppsåt och vems ord du kommunicerar. Detta kan även implementeras när det gäller citat och förtydligar avsändaren. Citatet är tacksamt att lyfta ut för journalister och det tillför ett mänskligt element till berättelsen.

  • Ha en tillgänglig kontaktperson

För att ge kredibilitet till din berättelse är det bra att ha en kontaktperson som är en riktig människa med fungerande telefonnummer och e-post. Som journalist börjar varningsklockor ringa om man hamnar i en växel eller på någon obskyr hemsida för att verifiera informationen. Detta gör deras arbete svårare och mindre troligt att de kommer vilja skriva om dina nyheter.

  • Kommunicera öppet och ärligt

Förhoppningsvis har ovanstående punkter fungerat och du har nu vunnit din läsares förtroende. Nu är nästa steg att arbeta för att upprätthålla det. Försök inte vara något du inte är utan håll dig till din organisations expertområde där du kan agera som en auktoritet utan att hamna på hal is.

Var tydlig med vilken organisation du skriver för, vilken koppling du har till ämnet och varför läsaren ska ha förtroende för din expertis.

Källa: PR Newswire