Känner du dig osäker på hur du ska gå tillväga för att komma igång med din mediebevakning? Lugn! Vi har nyligen publicerat dels en podcast och även ett tipsheet om ämnet, allt för att ge dig det stöd du behöver för att göra 2018 till året då du får koll på din omvärld.

Utmaningarna slutar inte när du väl har kommit igång och inte när du har hållit på en längre tid heller. PR Say har pekat ut 4 vanliga misstag att undvika när det kommer till mediebevakning och det analytiska arbetet som hör därtill.

1. Du använder endast data för att bekräfta din världsbild

När du känner att du redan har bra koll på ditt företag, ledarskap, kultur, konkurrenter och kunder är det lätt hamna i ett läge där du använder din mediebevakning för att se det du vill se. Genom att endast använda den nya informationen till att bekräfta din redan uppmålade världsbild istället för att våga ta in nya insikter och sanningar kommer du endast få ut förväntade resultat. När du börjar välja ut data som bekräftar din hypotes är du farligt ute – det kan slå tillbaka med tiden.

I en artikel i The New Yorker berättar forskare att starka känslor inte bottnar i en djup förståelse, något som kan kopplas till dagens globala medieklimat. Just detta blir problematiskt för oss som ständigt måste göra urval och värderingar i arbetslivet. Att använda mediebevakning och analys för att styrka de poänger du redan har bestämt i förväg kan funka på kort sikt men du kommer att förlora på det i längden när verkligheten visar sig vara en annan än den du har målat upp.

2. Du går in i beredskapsläge så fort något faller utanför ramen för det normala

Det är lätt att dra alltför stora växlar när du märker något avvikande i din mediebevakning. Låt oss säga att du kommer till jobbet och ser att det har varit en boom i omnämningar på Twitter under kvällen som har varit. Visst, det kan vara fara och färde men det behöver inte vara det per automatik och därför är det onödigt att ropa efter vargen innan du vet vad det rör sig om.

Ta istället den tid du behöver för att sätta dig in i vad det är som har hänt. Vem är det som pratar och varför? I de allra flesta fall fungerar det enkla receptet ”A har hänt, dessa är anledningarna och därför rekommenderar vi att vi gör B” i kommunikationen till ledningen. Ju mer information du tillgodogör dig, desto bättre underlag har du för dina beslut och effekten av dina beslut blir därefter.

3. Du kör fast i gamla hjulspår

Det är mänskligt att luta sig tillbaka mot trygghet och det du vet fungerar. Den där reportern som har skrivit om din bransch i många år är tacksam att vända sig till och den influencern du har byggt upp en relation med som alltid hittar en lättsmält vinkel på ditt ämne är alltid bra att gå till. Missförstå mig inte, dessa relationer är oerhört värdefulla och viktiga att underhålla.

Samtidigt finns det, med dagens teknik, så oändligt många möjligheter att hitta nya människor, redaktioner och kontakter som kan göra nytta för ditt varumärke. Dagens mediebevakning kan med precision visa vilka som talar om ditt varumärke och vilka influencers som din målgrupp lyssnar och ser upp till.

4. Du har svårt att tolka all data du får fram

Lider du av Excel-skräck och tycker det är jobbigt att tolka stora mängder data? Du är definitivt inte ensam! Samtidigt är det en skräck du måste lära dig övervinna och en utmaning du måste börja behärska för att hänga med i den utveckling som kräver datadrivna beslut och inte längre legitimerar den berömda magkänslan som kompass. Dessa behöver inte per definition gå åt motsatta håll, ofta kan du underbygga dina strategier med tillgänglig data som styrker ditt case. Är det något språk som VD:n och CFO:n talar flytande så är det siffror, särskilt de gröna siffrorna som indikerarintäkter till organisationen.

Visst, mediebevakning och analysverktyg gör i mångt och mycket jobbet åt dig men det är först när du kombinerar det med objektiva glasögon och rationella tolkningar som du kommer att få ut maximalt av det hela.

 

Källa:

PR Say

About Oskar Larsson

Arbetar som Digital redaktör på Cision Scandinavia och ansvarar för mycket av innehållsproduktionen här på bloggen.
Du kan nå mig på: oskar.larsson@cision.com